Националният омбудсман Диана Ковачева е сезирала председателя на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Стоил Алипиев и изпълнителните директори на „Йеттел България“ ЕАД Джейсън Конг и на БТК ЕАД („Виваком България“ ЕАД) Николай Андреев заради общественото недоволство и множеството жалби от граждани, които търсят съдействие срещу предстоящо индексиране на цените на мобилните услуги от двата оператора.
Според Ковачева точно поради високата инфлация и намалената покупателната способност на хората обявеното повишаване на цените на услугите е неприемливо, като при „Йеттел България“ ЕАД то е с 15,4%, съгласно средногодишния индекс на Националния статистически институт (НСИ), а при „Виваком България“ ЕАД с до 2 лв. за услуга.
В писмо до председателя на КЗП омбудсманът иска проверка дали посочените мобилни оператори упражняват нелоялна търговска практика по смисъла на Закона за защита на потребителите.
„В тези времена на тежка финансова криза, нестабилност в политическата обстановка в страната и напрежението у всички граждани на България, не е нужно да се поставят под допълнителен стрес потребителите на телекомуникационните услуги“, пише омбудсманът в писмото си до Виваком.
В писмото до Йеттел се задава същия въпрос както и при предходното увеличение – по какъв начин нарастващата инфлация влияе на цените на телекомуникационните услуги?
Тъй като от Йеттел (Теленор) са информирали омбудсмана, че това бизнес решение е взето поради значителното нарастване на оперативните разходи, предизвикано от покачване на цените на електроенергията, горивата и др., Ковачева отбелязва, че през цялата 2022 г., както и за 2023 г. небитовите крайни клиенти на електроенергия, каквито са мобилните оператори, получават месечни компенсации от държавата за цените на тока. “Що се отнася до цените на горивата, в последните месеци се наблюдава тенденция в посока на намаляване“, изтъква Диана Ковачева.
Тя е категорична, че повишаването на цените на услугите на „Йеттел България“ ЕАД с 15,3% в момента е недопустимо, още повече че разходите на дружеството не са ценообразуващи и допълва, че това ще се отрази на събираемостта на задълженията му.
В заключение омбудсманът Диана Ковачева настоява ръководствата и на двата оператора да преразгледат решенията си и да не прилагат индексирането на цените на мобилните услуги, които предоставят.