fbpx

В Европа изкупуват масово стари коли, за да избегнат обществения транспорт

Репортажът на Euractiv.com и Ройтерс е публикуван в Euractiv.bg

Тенденцията отчаяно да се изкупуват масово стари коли се наблюдава в цяла Европа, защото хората се надяват, че така ще избегнат автобуси и влакове. От друга страна те са предпазливи да пръскат пари за нови луксозни возила в тези несигурни икономически времена.

Общественият транспорт тук е страхотен, но с COVID и всичко това е по-добре да го избягвате“, казва Роберт Перес, който наскоро се премести в испанската столица Мадрид от Аржентина.

Перес е 33-годишен автомобилен инженер, който в момента си търси работа. Той си купи червен Seat Toledo от 2001 г. за 2000 евро от испанска фирма за употребявани автомобили, която отвори четири нови автокъщи след въвеждането на ограничителните мерки поради нарастващото търсене.

Данните, предоставени на Ройтерс от изследователската фирма IHS Markit и онлайн автомобилния пазар AutoScout24, показват, че се наблюдава забележителна промяна в регистрирането на по-стари автомобили в цяла Европа, както и скок в търсенията в интернет на по-стари модели.

Нарастването на интереса към употребяваните автомобили не е добра новина нито за борбата с прекупвачите, нито за околната среда, тъй като замърсяващите стари автомобили са по-търсени от новите електрически превозни средства.

Новините обаче не са само лоши. В дългосрочен план преминаването от обществения транспорт към “индивидуална мобилност“ в ерата на пандемията се очаква да помогне на производителите на автомобили. В този сектор в Европа се отчита 27% спад в продажбите на нови превозни средства през първите 10 месеца на 2020 г.

На претъпкан паркинг за продажба на коли в предградие в западната част на Лондон, генералният мениджър Амен Султани обясни, че най-много се търсят по-старите коли, които се предлагат за по-малко от 3000 паунда.

Той посочи, че цените на автомобилите, които са произведени преди повече от 10 години, са скочили с 25%, тъй като купувачите, които са пътували с влакове и автобуси, търсят алтернативи на достъпни цени.

Всичко под 3000 паунда се продава много бързо и е много трудно да отговорим на търсенето, защото всички търсят едни и същи превозни средства“, заявява Султани пред Ройтерс. “Повечето от тях купуват от нас, защото искат да избегнат градския транспорт.

Евтини коли

Наблюдава се и друга тенденция. По-силно от очакваното търсене на нови автомобили в САЩ, Европа и особено Китай през последните месеци помогна на големите автомобилни производители да се възстановят до известна степен от финансовите удари, които им нанесе пандемията през пролетта.

Анализът на данните за регистрация на автомобили във Франция, Германия, Италия, Испания, Швейцария и Обединеното кралство, направен от IHS Markit, обаче показва, че има значително по-голямо търсене на по-стари, употребявани превозни средства.

Във Франция например анализът на IHS показа, че регистрациите на употребявани автомобили са нараснали с близо 16% през третото тримесечие, докато продажбите на нови превозни средства са намалели с повече от 5%.

Справедливо е да се каже, че по време на пандемията количеството превозни средства на възраст над 15 години се е увеличило спрямо предходните години“, изтъква Бьорн Хютер, асоцииран продуктов директор в IHS.

Още по-голям скок се наблюдава в Испания, като регистрациите на употребявани автомобили там са се увеличили с близо 25%, според анализа на IHS

34-годишният Кристиян Лопес е  купувач в Испания, който избра по-евтината опция втора ръка, защото е спестил малко пари по време на строгите ограничителни мерки.

Достатъчно, за да си купите евтина кола в брой!“ – заявява Лопес, който работи в кетъринг компания, но учи туристически мениджмънт. Този месец той купи сиво Renault Clio от 2005 г. за 3600 евро, за да пътува от дома си в мадридското предградие Викалваро до университета.

Порталът за продажби на превозни средства Sumauto, част от испанската медийна компания Vocento SA, заяви пред Ройтерс, че продажбите на автомобили на възраст над 20 години са скочили с 25% в Испания от юни до октомври, докато тези над 15 години са нараснали с цели  16%.

“Индивидуална мобилност“

Онлайн автомобилният пазар AutoScout24, който обслужва Австрия, Белгия, Германия, Италия и Холандия, съобщи, че търсенията в интернет на по-стари автомобили са се увеличили от лятото.

Данните показват например, че от юли до септември онлайн търсенията на превозни средства на възраст над 20 години са скочили с 80% във Франция, 77% в Холандия и 59% в Белгия.

Изпълнителният директор на AutoScout24 Едгар Бергер коментира, че макар “индивидуалната мобилност“ да е станала по-важна за потребителите заради пандемията, те също са станали по-предпазливи и не харчат с лека ръка заради икономическата несигурност.

Трябва да се отбележи, че купувачите все още отбягват употребяваните електрически превозни средства, според дилъра на употребявани автомобили OcasionPlus. От 2800 превозни средства, които в момента са в продажба, само шест са електрически.

Хората са много предпазливи по отношение на ефективността на батериите в дългосрочен план и не са склонни да инвестират в подобни коли втора ръка“, по думите на маркетинг шефа Фернандо Родригес.

Според експерти, освен потенциалния спад на амбициозните европейски цели за намаляване на въглеродните емисии, има и други, по-дългосрочни последици от задържането на много стари автомобили по-дълго на пътя. По-старите превозни средства с по-малко функции за безопасност могат да причинят повече инциденти, казват застрахователите, но подчертават, че ще отнеме време, за да се направи статистика.

Междувременно масовото преминаване към автомобили вече удари обществения транспорт. Броят на хората, които използват градския транспорт в Испания, е спаднал с 92% през април от същия месец на 2019 г. и все още е бил с 44% по-нисък през септември, няколко месеца след облекчаване на националните ограничения.

Във Великобритания, преди да започне последното затваряне в началото на ноември, използването на железопътен превоз беше около една трета от нивата от 2019 г., докато използването на лични автомобили беше близо 90%. През септември кметът на Лондон Садик Хан призова за спасителен пакет от 5,7 милиарда паунда за градския транспортен оператор, тъй като броят на пътниците продължи да намалява.

Германия и Франция също инвестираха, за да спасят своите държавни железници.

Политическият активист от “Грийнпийс” Сам Четан-Уелш заяви, че преминаването от обществения транспорт към по-стари коли не е толкова страшно, защото в същото време продажбите  на нови, много по-мощни и замърсяващи коли намаляват. Така емисиите от превозните средства остават  относително равни.

Правителствата трябва да направят всичко възможно, за да намалят трафика на пътя“, каза Четан-Уелс. “Това включва хората да бъдат убедени да се върнат безопасно в обществения транспорт.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"