fbpx

Ковид-19 „свали“ хората от градския транспорт, предизвиквайки икономически и еко щети

С изминаването на година от коронавирусната пандемия, градският транспорт в много градове по света е „на ръба“. Пътуващите си остават вкъщи, или все още ги е страх да се возят на автобуси и метро. Без приходи, печалбите на публичния транспорт спадат рязко. На някои места това води до цялостно спиране на транспортното обслужване, а на други до покачване на цените на билетите и съкращения сред транспортните служители, пише „Ню Йорк Таймс“ в свое изследване.

Това е пагубно и за друга важна цел на градския транспорт – опазването на околната среда и промяната в климата. Публичният транспорт предлага на градовете лесен начин за намаляване на емисиите от парникови газове и подобряване на качеството на въздуха, намаляване на шума и задръстванията.

Изправени сме пред най-тежката криза в публичния транспортен сектор“, казва Серхио Авейеда, директор по градска мобилност към Световния институт за ресурси и бивш шеф на транспорта за Сао Пауло, Бразилия. „Трябва да действаме спешно.“

Но как трябва да се действа? Транспортните агенции, спасявани от правителствата, се питат докога ще получават финансова подкрепа. Освен това, почти навсякъде експерти по транспорта се опитват да адаптират публичния транспорт към нуждите на пътниците с отварянето на градовете след пандемията.

Засега хората просто не се придвижват толкова, колкото преди. Дори в градове като Делхи, където повечето бизнеси са отворени, много офис работници предпочитат да работят от вкъщи, а университетите все още не са възобновили присъственото обучение. В Париж пък има вечерен час – 18:00 ч.

На някои места страхът от вируса е накарал повече хора да използват автомобили. В Америка продажбите на коли втора ръка, както и цените им, са нараснали значително. В Индия компания, занимаваща се с продажба на използвани автомобили онлайн, е регистрирала огромни печалби през 2020, а стойността на компанията е скочила до 1 милиард щатски долара. На други места пък се наблюдава ръст в продажбите на велосипеди.

Притеснението за бъдещето има два аспекта. Ако пътуващите предпочетат колите пред градския транспорт с възобновяването на нормалния живот, това ще има огромни последствия върху замърсяването на въздуха и емисиите на парникови газове. По-важното, ако транспортните системи продължат да губят приходи, те няма да имат възможността да инвестират в по-ефикасен, сигурен и атрактивен обществен транспорт.

Има разбира се и някои изключения. В Шанхай например, пътуванията с градски транспорт удрят дъното през февруари 2020, но с намаляващия брой заразени и икономическия отскок на страната, пътниците са се завърнали. За много други градове обаче, картината е много по-мрачна.

В Парижкото метро пътуванията в първите два месеца на 2021 година достигат едва 50% от предишните нива. Транспортната агенция, отговаряща за Париж и околностите казва, че са загубили 2,6 милиарда евро през изминалата година и прогнозират, че ще загубят още около един милиард евро тази година. В Амстердам пътуванията в градските трамваи и автобуси достигат около една-трета от предишните нива, а сайтът на транспортната им агенция съветва хората „да пътуват само, ако е абсолютно необходимо“. В Рим пътуванията с метро са по-малко от половината от нивата преди пандемията.

Лондонското метро, една от най-натоварените подземни железници в света, по която по принцип се извършват около 4 милиона пътувания всеки делничен ден, в момента оперира на 20% от капацитета си. Автобусите са по-широко използвани, достигайки до около 40% от нормалните нива. Лондонската транспортна агенция, която е предвиждала бюджетен излишък за 2020-та, от началото на пандемията разчита на финансова помощ от правителството. Те очакват, че ще отнеме поне две години, докато се види масово използване на градския транспорт, с нива от преди пандемията.

Спадът беше пагубен, ако трябва да бъда честен“, казва Алекс Уилямс, директор за градско планиране към Лондонската транспортна агенция. „Опасенията ни са, че резкият спад в използването на обществен транспорт и по-високите нива на придвижването с автомобил ще се задържат“.

В Индийската столица Ню Делхи метрото отвори врати през септември 2020 година след дълго затваряне. Пътуванията през февруари 2021-ва са 2,6 милиона, в сравнение с 5,7 милиона за същия месец през миналата година. Автобусният трафик се задържа с нива малко по-високи от половината в сравнение с нивата преди пандемията.

Транспортните агенции в Индия и Европа са късметлии, защото получават правителствени субсидии. В градове, които разчитат на частни автобусни компании, бедствието е много по-голямо. В Лагос, Нигерия, цените на частните автобусни пътувания над един километър са се удвоили. В Рио де Жанейро автобусната система, която преди е била хвалена, сега е в развалини. Частната компания, която управлява системата, е съкратила 800 човека и е намалила капацитета за превози с повече от една-трета, поради резкия спад в пасажери от миналия март. Автобусният транспорт е още по-бавен и хаотичен заради шофьорски стачки.

Никога не съм виждал нещо подобно“, казва Хосе Карлос Сакраменто, лидер на синдикат на шофьорите на автобуси в Рио, който от 5 десетилетия работи в сферата на обществения транспорт. „Не мисля, че някога нещата ще се оправят“.

Властите казват, че се надяват да използват кризата като възможност за пренастройване на системата, като убедят частните компании да бъдат по-прозрачни, а в замяна ще могат да получат финансова помощ от правителството. Маина Селидонио, управителката на отдел обществен транспорт казва, че в крайна сметка Рио има нужда от чист и ефикасен градски транспорт за намаляване на въглеродните емисии, но и за по-чист въздух. „Това не е само екологичен проблем, но и проблем за общественото здраве“, изтъква тя.

Най-голямото предизвикателство пред градовете е да обновят транспортните си системи сега, за да се завърнат пътниците, казва Мохамед Мезгани, управител на Международната асоциация за обществен транспорт. Могат да го постигнат, като регулират пиковите часове на обслужване, разширят бус лентите за по-ефикасно придвижване, или подобрят вентилационните системи, за да гарантират безопасно пътуване. „Градовете, които инвестират сега, ще се справят по-добре, когато нещата се нормализират“, убеден е той. „Хората ще се чувстват по-комфортно, ако пътуват в модерен обществен транспорт.“




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"