Последните проучвания показват, че въпреки всички усилия, равенството между половете на работното място не само не напредва, но всъщност, намалява. Пандемията от COVID-19 допълнително усложни ситуацията, съобщават от IBM.
Темата е обсъдена на онлайн събитието “Равни възможности в ерата на ИИ“, подкрепено от компанията. В дискусията са се включили представители на високо равнище от институции на ЕС, работодатели и правителства от Централна и Източна Европа, които са обсъдили и възможностите, които изкуственият интелект предоставя в областта на човешките ресурси.
Според наскоро публикуваното проучване на IBM „Жени, лидерство и пропуснати възможности“ (Women, leadership, and missed opportunities), равенството между половете все още не е основен бизнес приоритет за 70% от организациите. Освен това, според проучването, броят на жените на ръководни позиции намалява, което показва, че неравенството между половете при ръководните позиции се влошава. По-малко жени заемат позициите старши вицепрезидент, вицепрезидент, директор и мениджър през 2021 г., отколкото през 2019 г. Това важи особено за региона на ЦИЕ, според доклада на Световния икономически форум „Глобалната разлика между половете“ (Global Gender Gap Report). Класирането поставя Чехия на 78 място, Полша е на 75-то място, а Унгария на 99-то място.
„Изкуственият интелект ни помага да сравняваме не само заплатите на мъжете и жените в дадена група, но и за откриване на възможни разлики в средното заплащане, както и за разработване и прилагане на най-добри практики при обезщетение, наемането на служители, повишенията, развитието на кариерата на служителите, за да се предотврати изначално появата на неравенство в заплащането“, коментира Елвира Шител, AI in HR expert in IBM Global Business Servicesи един от участниците в дискусията.
От IBM разкриват дейността си в областта на етиката на ИИ.
Компанията, с още един представител на индустрията, допринасят към експертната група на високо равнище по ИИ, консултирайки Европейската комисия относно регулаторна рамка за изкуствен интелект.
IBM Research стартира и технологии като AI Fairness 360 (AIF 360), AI Explainability 360 (AIX 360) и Adversarial Robustness Toolkit, които да помогнат на организациите да проверят и коригират пристрастия в системите за изкуствен интелект. Компанията усъвършенства концепцията си за AI Factsheets, които осигуряват прозрачност на системите за изкуствен интелект. Принципът на прозрачност на информацията е сравним с този на етикетите, показващи хранителната стойност на даден продукт в магазина.
IBM са пуснали и първото по рода си ръководство Everyday Ethics for Artificial Intelligence – ресурс, който ще помогне на всички дизайнери и разработчици на ИИ да зададат правилните въпроси относно социалните и етични аспекти на технологията, която създават.