През последните 30 години не са правени никакви инвестиции в железниците и превозвачът умишлено е воден към фалит.
Това заявява министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев по време на кръгла маса на тема „Преструктурирането на железопътния транспорт и изпълнението на европейската програма за възстановяване и развитие – нова перспектива на железниците“.
По думите му 45% от подвижният състав на БДЖ е извън експлоатация и не е включен в ремонтната програма на компанията, а същевременно са отказвани половината заявки, заради невъзможност да бъдат изпълнени.
„В резултат на тези действия се появяват редица частни товарни превозвачи, а същевременно държавната железница е във фактически фалит и се поддържа единствено от субсидията“, изтъква Събев. „БДЖ няма система за управление на подвижния състав и материалната база, както и никакъв механизъм, който да гарантира качеството на услугата. В новата управленска структура ще инвестираме в дигитализация, чистота и кадри, като нашата цел е да развиваме бранда НК БДЖ“, уточнява министърът.
Той информира, че програмата за реформи на БДЖ предвижда през 2023 г. компанията да излезе на печалба, а ефективността на прилаганите мерки ще бъде измервана на всеки 3 месеца. „Предвиждаме да използваме механизмите на публично-частното партньорство, включително и чрез концесиониране на жп гари, като целта е те да се превърнат в модерни градски възли, които да комбинират няколко вида транспорт“, обяснява още Събев.
По отношение на състоянието на железопътния товарен транспорт у нас министърът дава пример, че през изминалата година от 254 хил. тона въглища, превозени от Варна до Русе, 250 хил. тона са превозени с товарни автомобили, което е над 98%.