От днес влиза в сила Законодателният акт за цифровите услуги, който се явява важен нов набор от правила на ЕС за по-безопасна и по-отговорна онлайн среда. Законодателният акт ще се прилага за всички цифрови услуги, посредством които потребителите закупуват стоки и ползват услуги или съдържание. С него се създават всеобхватни нови задължения за онлайн платформите с цел намаляване на вредите и противодействие на рисковете онлайн, укрепва се защитата на правата на потребителите онлайн, а за цифровите платформи се въвежда единствена по рода си нова рамка за прозрачност и отчетност.
Правилата са замислени като единен, еднороден набор за целия ЕС и ще осигурят на потребителите нова защита, а на предприятията — правна сигурност в рамките на целия единен пазар. Законодателният акт за цифровите услуги е първият по рода си набор от регулаторни инструменти в световен мащаб и в международен план представлява модел за подражание в областта на регулаторния подход към онлайн посредниците.
Онлайн платформите ще разполагат с тримесечен срок (до 17 февруари 2023 г.), за да съобщят броя на активните си крайни ползватели на управляваните от тях уебсайтове. Комисията също така приканва всички онлайн платформи да ѝ съобщят обявените бройки. Въз основа на тях Комисията ще оцени дали дадена платформа следва да бъде определена като много голяма онлайн платформа или много голяма онлайн търсачка.
След като ЕК вземе съответното решение, въпросният субект ще разполага с 4 месеца, за да изпълни задълженията си съгласно Законодателният акт, включително да извърши и да представи на Комисията първата годишна оценка на риска. Държавите в ЕС, ще трябва да определят правомощията на своите координатори за цифровите услуги до 17 февруари 2024 г. — датата на влизане в сила на ЗАЦУ, когато той ще стане напълно приложим за всички субекти от неговия обхват.
Законодателният акт за цифровите услуги въвежда комплексен нов набор от правила за посредническите услуги онлайн относно начина, по който те трябва да проектират своите услуги и процедури. Новите правила включват нови отговорности за ограничаване на разпространението на незаконно съдържание и незаконни продукти онлайн, по-строга защита на непълнолетните лица и предоставяне на по-голям избор и по-добра информация на потребителите.
Всички онлайн посредници ще трябва да спазват обширни нови задължения за прозрачност, за да има повече отчетност и надзор, например чрез нов механизъм за сигнализиране за незаконно съдържание.
Какво е очакваното въздействие от новите задължения:
- мерки за борба с незаконните стоки, услуги или съдържание онлайн, като например механизъм за сигнализиране за подобно съдържание от страна на потребителите, както и за съвместни действия между платформите и „доверени податели на сигнали“
- нови задължения относно проследимостта на бизнес ползвателите на онлайн местата за търговия, за да се подпомогне идентифицирането на продавачите на незаконни стоки, или разумни усилия от страна на тези места да проверяват на случаен принцип дали продуктите или услугите са идентифицирани като незаконни в някоя от официалните бази данни
- ефективни защитни мерки за потребителите, включително възможност за оспорване на решенията на платформите при модериране на съдържание
- забрана на определени видове целеви реклами в рамките на онлайн платформите (когато са насочени към деца или когато се използват специални категории лични данни, като например етническа принадлежност, политически възгледи, сексуална ориентация)
- мерки за прозрачност за онлайн платформите в редица области, включително по отношение на алгоритмите, използвани за препоръки
- задължения за много големите платформи и много големите търсачки да предотвратяват злоупотреби с техните системи чрез основани на управлението на риска действия и чрез независими одити на техните системи за управление на риска
- достъп за изследователите до ключови данни на най-големите платформи и търсачки, за да се разбере как се променят онлайн рисковете
- надзорна структура, пригодена към комплексната структура на онлайн пространството: основната роля се пада на държавите от ЕС, които ще могат да разчитат на съдействие от нов Европейски съвет за цифровите услуги; за много големите платформи — надзор и правоприлагане от страна на Комисията.
Въвежда се обаче специален режим за платформите с над 45 милиона потребители: за подобни много големи онлайн платформи или търсачки допълнителните задължения включват подробни годишни оценки на риска от вредните проявления, на които са изложени техните услуги онлайн — например риска от незаконни стоки и съдържание или от разпространение на дезинформация. Съгласно ЗАЦУ тези платформи ще трябва да въведат подходящи мерки за ограничаване на риска и ще бъдат подлагани на независим одит на техните услуги и на действия по свеждане до минимум на неблагоприятните въздействия.
Новите правила защитават основните права на европейските потребители включително онлайн.
Свободата на словото ще бъде защитена по нов начин, който ще ограничи неаргументираното модериране на съдържание от страна на платформите и ще осигури на потребителите нови начини за обосновано противодействие срещу платформата в такива случаи: например клиентите на онлайн платформите вече ще разполагат със средства да оспорват решенията за модериране на съдържание, включително когато платформите се позовават на общите си условия. Ползвателите ще могат да подават жалби директно до платформата, да избират орган за извънсъдебно уреждане на спорове и/или да търсят правна защита по съдебен ред.
Новите правила изискват също така платформите да представят условията си ясно и сбито и в тях да се зачитат основните права на ползвателите.
Освен това много големите онлайн платформи и търсачки ще трябва да извършат цялостна оценка на рисковете за основните права, включително за свободата на словото, защитата на личните данни и свободата и плурализма на медиите онлайн, както и за правата на детето.