Пазарът на стари петролни танкери процъфтява и всичко се дължи на усилията на западните държави да ограничат търговията с руски суров петрол, пише Ройтерс.
Тъй като западните фирми за корабоплаване и морски услуги се пазят от руския петрол, за да избегнат санкциите или да не навредят на репутацията си, нови компании изскачат в отворената ниша и разграбват стари танкери, които обикновено биха могли да бъдат бракувани.
Припомняме, от днес влиза в сила ембаргото за внос на руски суров петрол по море, както и забраната компаниите и физическите лица в ЕС и страните от Г-7 да предоставят финансиране, посредничество, доставка и застрахователни услуги за превоз на руски петрол, ако суровият петрол е закупен над 60 долара за барел.
През последните месеци остарели танкери бяха продадени от гръцки и норвежки собственици на рекордни цени на появилите се купувачи от Близкия изток и Азия, възползвайки се от изключително високите чартърни цени за кораби, желаещи да превозват руски петрол до Индия и Китай.
Сред най-активните е швейцарската компания Fractal Shipping, информира Ройтерс. За по-малко от година Fractal събра флот от 23 танкера за петрол и гориво, закупени наскоро от собственици в Дубай. Повечето превозват руски суров петрол от пристанищата на Балтийско и Черно море за Азия, показва проследяването на корабите на Refinitiv Eikon.
Големите западни петролни компании обикновено спират да използват танкери, когато са на около 15 години и много от тях биха били бракувани. Междувременно флотът на Fractal се състои изцяло от по-стари кораби на възраст от 13 до 19 години, показва уебсайтът на Fractal.
С новите участници, които искат да получат част от руския бизнес, цените на петролните танкери втора ръка скочиха, особено за корабите Aframax, които могат да превозват до 600 000 барела, стандартният размер, използван за товарене на суров петрол в балтийските пристанища на Русия.
Цената на 20-годишните Aframax е скочила с 86% от 11,8 милиона долара през януари. 1 до 22 милиона долара сега, според компанията за оценка VesselsValue, цитирана от Ройтерс. Тази година до момента са отчетени 148 продажби на Aframax, което е 5% увеличение спрямо същия период на 2021 г.
Споразумението за тавана на цената на руския петрол означава, че операции като провежданите от Fractal могат да продължат да доставят руски суров петрол без никакви проблеми, стига сделките да са под тавана.
Нови собственици на кораби, желаещи да транспортират руски петрол, печелят. „Корабите, които печелят 80 000 долара на ден в Средиземно море, могат да правят 130 000 долара на ден, ако превозват руски петрол“, изтъква корабен брокер, цитиран от агенцията.
Цените на танкерите за суров петрол скочиха до върхове, невиждани от 2008 г., с изключение на краткия период през 2020 г., когато петролните компании се бореха за танкери за съхранение на гориво, тъй като търсенето се срина поради пандемията, отбелязва още Ройтерс.
Омар Нокта, анализатор в инвестиционната банка Jefferies, коментира, че въпреки че остава да се види как в крайна сметка ще се развие горната граница на цените на руския износ, ясно е, че танкерният флот се разтяга и пътува на по-дълги разстояния. Повече танкери вече се използват за пътувания, които отнемат седмици, превозвайки руски петрол от Балтийско и Черно море до Азия, докато преди това руският петрол се продаваше основно в Европа и пътуванията отнемаха само няколко дни.
Наблюдение на Ройтерс примерно отбелязва, че управляваният от Fractal танкер Charvi е натоварил суров петрол в руското балтийско пристанище Приморск в средата на септември, преди да отплава, за да разтовари в Sikka, Индия. Танкерът, който преди е бил собственост на норвежката Viken Shipping под името Storviken, никога преди това не е посещавал руско пристанище.
Корабният брокер Braemar изчисли, че около 120 от 212-те танкера, продадени на вероятни руски купувачи тази година, са гледали сделки с руски суров петрол, докато миналата година на практика не е имало продажби на купувачи, участващи в транспортирането на руски суров петрол.
Относно съблюдаване за спхазване на ограниченията се изтъква, че купувачите трябва да предоставят документи като фактури на спедиторски компании или застрахователи, за да покажат, че са спазили горната граница, но по същество това ще се свежда до самонаблюдение, без санкции за доставчиците на транспортни услуги, ако са работили добросъвестно.
Една от целите на плана за ограничаване на цените на Г-7 е да предотврати разрастването на така наречения „тъмен флот“, като позволи износът на руски петрол да се извършва прозрачно, без да се нарушават санкциите. Този тъмен флот, който представлява около 10% от петролните танкери в света, е помогнал на Иран да заобиколи ембаргото на САЩ почти десетилетие, както и на Венецуела от 2019 г.
Най-малко 21 танкера са преминали към превоз на руски петрол, след като преди това са били използвани за ирански превози, казва Клеър Юнгман, началник на персонала на U.S. застъпническа група Обединени срещу ядрения Иран (UANI), която наблюдава свързания с Иран трафик на танкери чрез корабно и сателитно проследяване. От тези кораби най-малко четири са променили собствеността си през последните месеци.