fbpx

Универсалният фискален подход не работи: Брюксел готви отделни корекции за страните

Държавите членки трябва да изготвят и представят планове, определящи техните фискални цели, мерки за справяне с макроикономическите дисбаланси и приоритетни реформи и инвестиции за период от поне четири години. Тези планове ще бъдат оценени от Комисията и одобрени от Съвета въз основа на общи критерии на ЕС.

Това е заложено в представените от Еврокомисията законодателни предложения за прилагане на най-всеобхватната реформа на правилата за икономическо управление на ЕС след последиците от икономическата и финансова криза. Основната цел на тези предложения е укрепване на устойчивостта на публичния дълг и насърчаване на устойчив и приобщаващ растеж във всички държави членки чрез реформи и инвестиции.

Предложенията отчитат необходимостта от намаляване на силно нарасналите нива на публичен дълг, надграждат поуките, извлечени от политическия отговор на ЕС на кризата с COVID-19 и подготвят ЕС за бъдещи предизвикателства, като подкрепят напредъка към зелено, цифрово, приобщаващо и устойчиво икономика и да направи ЕС по-конкурентоспособен.

От ЕК са наясно, че фискалните ситуации, предизвикателствата и икономическите перспективи се различават значително в 27-те държави-членки на ЕС. Следователно универсалният подход не работи. Предложенията се стремят да преминат към по-базирана на риска рамка за наблюдение, която поставя устойчивостта на публичния дълг в основата си, като същевременно насърчава устойчив и приобщаващ растеж. Този подход ще се придържа към прозрачна обща рамка на ЕС.

Плановете на държавите-членки ще определят техните пътища за фискални корекции. Те ще бъдат формулирани по отношение на многогодишни цели за разходите, които ще бъдат единственият оперативен индикатор за фискално наблюдение, като по този начин ще се опростят фискалните правила.

За всяка държава членка с държавен дефицит над 3% от БВП или публичен дълг над 60% от БВП, Комисията ще издаде специфична за страната „техническа траектория“. Тази траектория ще има за цел да гарантира, че дългът е насочен към реалистично намаляване или остава на разумни нива и че дефицитът остава или се свежда и поддържа под 3% от БВП в средносрочен план.

За държави членки с държавен дефицит под 3 % от БВП и публичен дълг под 60 % от БВП, Комисията ще предостави техническа информация, за да гарантира, че правителственият дефицит се поддържа под референтната стойност от 3 % от БВП и в средносрочен план.

Тези технически траектории и техническа информация ще ръководят държавите членки при проектирането на многогодишните цели за разходите, които ще включат в своите планове.

Ще се прилагат общи предпазни мерки, за да се гарантира устойчивост на дълга. Референтните стойности от 3% и 60% от БВП за дефицита и дълга ще останат непроменени. Съотношението на публичния дълг към БВП ще трябва да бъде по-ниско в края на периода, обхванат от плана, отколкото в началото на този период; и минимална фискална корекция от 0,5 % от БВП годишно като референтна стойност ще трябва да се приложи, докато дефицитът остане над 3 % от БВП. Освен това държавите членки, които се възползват от удължен период на фискална корекция, ще трябва да гарантират, че фискалните усилия не се отлагат за следващите години.

Общите и специфичните за всяка държава клаузи за освобождаване ще позволят отклонения от целите за разходите в случай на сериозен икономически спад в ЕС или еврозоната като цяло или на извънредни обстоятелства извън контрола на държавата членка със значително въздействие върху публичните финанси. Съветът, въз основа на препоръка на Комисията, ще вземе решение за активирането и деактивирането на тези клаузи.

Специално се изтъква, че реформите и инвестициите са от съществено значение. Зеленият и цифровият преход, укрепването на икономическата и социалната устойчивост и необходимостта от укрепване на капацитета за сигурност на Европа ще изискват големи и устойчиви публични инвестиции през идните години. Реформите, повишаващи устойчивия и приобщаващ растеж, остават основен компонент на надеждни планове за намаляване на дълга. Положителното взаимодействие между реформите и инвестициите вече показва своите предимства в рамките на Механизма за възстановяване и устойчивост на NextGenerationEU.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"