Три букви разтърсват автомобилния сектор: BYD. Съперник на Tesla, този китайски производител с впечатляващ растеж се готви да нахлуе на европейския пазар, коментира в свой анализ Capital.fr*.
За момента това е марка, почти невидима по европейските пътища. Но китайската компания BYD се надява, че нейният удивителен пробив в автомобилостроенето ще продължи и в международен план. През следващите месеци производителят, чието седалище се намира в Шенжен, ще разшири гамата си, за да предложи общо пет модела изцяло електрически автомобили в Европа. BYD също така има намерение да изгради собствен завод на Стария континент. Това е навлизане с гръм и трясък, което може сериозно да разтърси Рено, Стелантис, Фолксваген и другите марки с дългогодишна история на този пазар.
Китайската компания вече се е утвърдила като най-големият производител на плъгин хибридни автомобили в света. Освен това тя може да се похвали, че е вторият най-голям производител на изцяло електрически автомобили, веднага след Tesla. Компанията от Шенжен сама е доставила 1,86 милиона плъгин хибриди и електрически автомобила през 2022 година. Това е огромен обем, тъй като е равен на почти цялото количество електрически автомобили, продадени в Европа. И този успех е постигнат от компания, която има само двадесетгодишен опит в автомобилната индустрия.
От мобилните телефони към автомобилите
Зад този успех стои един човек – Ван Чуанфу. Роден в бедно селско семейство, предприемачът губи и двамата си родители в юношеска възраст. Отгледан от братята и сестрите си, той учи химия на материалите, преди да се посвети на производството на акумулатори. През 1995 г. 29-годишният инженер основава своя собствена компания, която нарича BYD, от “Build Your Dreams” („Изгради мечтите си“). По това време предприятието плува на вълната на бума в мобилните телефони, като доставя батерии за Motorola, Nokia, Samsung…
След като се превръща в основен играч в електрониката, през 2003 г. BYD насочва своята дейност към автомобилостроенето, след като закупува едно държавно предприятие на ръба на фалита. Докато Китай се бори да се наложи на пазара на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, BYD залага на тези, захранвани с батерии. Сериозна подкрепа, получена от Съединените щати, позволява на производителя да ускори развитието си. През 2008 г. фондът на Уорън Бъфет придобива 10% от BYD, като инвестира 232 милиона долара.
Днес китайската компания реализира 77% от оборота си в автомобилната индустрия, проектира свои собствени електронни чипове и дори доставя батерии на конкурента си Tesla… И производството ѝ се увеличава бързо, много бързо. „BYD произведе своя 3-милионен електрически автомобил [през ноември 2022 г.]. Бяха им нужни 13 години, за да достигнат 1 милион броя и само година и половина, за да стигнат 3 милиона”, отбелязват от специализираната фирма Sino Auto Insights. Превърнал се в 82-ият по богатство в света, Ван Чуанфу сега управлява фирма с 570 000 служители.
BYD – опасен противник във войната на цените
През 2022 г. BYD реализира повече от три четвърти от продажбите си в Китай. Броят им в Европа обаче се ограничава до няколко хиляди бройки. Но китайската компания се надява да засили рязко своето присъствие. Тя си е поставила една голяма цел – 800 000 продажби на Стария континент през 2030 година. Това съответства на 18% от общото европейско производство на електрически автомобили, ако се позовем на прогнозите на консултантската фирма Inovev.
За да осигури средства за осъществяване на амбициите си, BYD планира да изгради завод в Европа, което ще ѝ позволи по-лесно да се адаптира към европейските регламенти относно батериите. Освен това нейните автомобили ще могат да се възползват от новата версия на френския екологичен бонус. Предстои да се уточни местоположението на завода. Според China Daily ще има преговори между френското правителство и китайската компания по този въпрос.
Към този момент каталогът на BYD в Европа се ограничава до електрическите модели Atto 3, Han и Tang. През 2023 г. се предвижда пускането на пазара на модела Seal, представен като конкурент на Tesla Model 3, и на средния клас Dolphin. Цената на Dolphin трябва да започне от около 30 000 евро. Това би било голямо предизвикателсдтво за Renault Mégane E-Tech, Volkswagen ID3 и MG4.
След тази атака в средния клас, дали BYD ще може да предизвика падането на цените му като цяло в Европа? Този сегмент почти е изоставен от европейските производители. И BYD показа, че може да постави летвата много ниско. На автомобилното изложение в Шанхай през април компанията предизвика сензация, като представи Seagull, малък електрически автомобил, който ще се продава за по-малко от 10 000 евро на китайския пазар!
*Превод Георги Саулов