fbpx

Химическият сектор в Германия „ударен“ от транспортните проблеми в Червено море

Химическият сектор на Германия, най-големият в Европа, започва да усеща тежестта на забавените доставки през Червено море, превръщайки се в последната индустрия, която предупреждава за прекъсвания на доставките, принудили някои компании да ограничат производството, отбелязва Ройтерс.

Важният за Европа азиатски внос, вариращ от автомобилни части и инженерно оборудване до химикали и играчки, в момента отнема повече време, за да пристигне, тъй като превозвачите на контейнери са отклонили корабите около Африка и далеч от Червено море и Суецкия канал след атаките на йеменските хути. Докато германската индустрия свикна на прекъсванията в доставките след пандемията и войната в Украйна, въздействието на намаления трафик през търговската артерия в Червено море започва да се проявява, като фабриката на Tesla в Берлин е най-важната жертва досега.

Химическият сектор на Германия, третата по големина индустрия в страната след автомобилите и машиностроенето с годишни продажби от около 260 милиарда евро, разчита на Азия за около една трета от вноса си извън Европа. Мартина Нигсвонгер, главен изпълнителен директор и собственик на Gechem GmbH & Co KG, която смесва и бутилира химикали за големи индустриални клиенти, разказва пред Ройтерс, че в резултат на закъсненията компанията, която реализира годишни продажби в милиони евро, е намалила производството на таблетки за съдомиялни и тоалетни, тъй като не може да получи достатъчно тринатриев цитрат, както и сулфаминова и лимонена киселина.

Германският индустриален орган VCI отдавна посочва зависимостта от азиатския внос, като казва, че докато прекъсванията на производството трябва да бъдат ограничени до отделни случаи, забавянето на вноса през Червено море е допълнително бреме за една вече отслабена индустрия. „Ефектите са особено забележими в средни по размер компании за фини и специални химикали“, посочва главният икономист на VCI Хенрик Майнке, добавяйки, че тези компании често доставят значителна част от своите суровини от Азия. Транспортната криза в Червено море идва в момент, когато икономиката на Германия вече е под натиск поради рецесия, както и високи разходи за труд и енергия.

Според S&P Global европейският химически сектор, заедно с автомобилите и търговията на дребно, се смята за най-уязвим. В допълнение към забавения внос, химическите групи посочват по-високите разходи за гориво, тъй като на цистерните, транспортиращи важни суровини, им трябват около 14 дни повече, за да пристигнат, добавяйки, че тези разходи могат само частично да бъдат прехвърлени на клиентите.

Други са по-малко засегнати. Covestro, който произвежда пенообразуващи химикали, използвани в матраци, седалки за автомобили и изолация на сгради, очаква да получи по-високи цени на товарите, но добавя, че те са незначителни в рамките на общите разходи.

От VCI виждат сравнително малък шанс за широко разпространено прекъсване на производството, дори ако ситуацията в Червено море остане напрегната, коментирайки, че със слабото търсене, бюрокрацията и високите разходи за енергия и суровини секторът вече има достатъчно поводи за безпокойство.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"