Очаква се над 100 милиона души да бъдат добавени към потребителската класа по света само през 2024 г. Въпреки това се предвижда някои държави да видят спад в броя на потребителите през следващите години.
По данни на World Data Lab от 2023 година изданието Visual Capitalist посочва ключови държави, сред които и България, с вероятност да изгубят потребители.
Използваната от тяхдефиниция сочи, че потребителят се класифицира като някой, който харчи най-малко $12 на ден. Понастоящем повече от половината население на света се счита за потребителска класа – около 4 милиарда души през 2023 г.
Според изследването на World Data Lab демографските промени са основният фактор, който води до увеличаване и намаляване на броя на потребителите в световен мащаб.
В сравнение с останалите селектираните държави България се очаква да изгуби сравнително най-малко – около 135 хиляди потребители. Фактът обаче, че попадаме в тази компания е силно притеснителен, а и като процент от населението на страната ни загубата е внушителна.
В Япония, където се очаква най-значителният вероятен спад в броя на потребителите до 2030 г., намаляващата работна сила и намаляващата потребителска база са най-вече следствие от ниската раждаемост в страната. В момента повече от половината от всички общини в Япония са обявени като обезлюдени райони, училищата са затворени, а над 1,2 милиона малки предприятия са собственост на по-възрастни хора или семейства без наследници.
В Европа спадът както в раждаемостта, така и застаряването на населението оказва влияние върху потреблението. Очаква се Италия да загуби почти половин милион потребители до края на десетилетието. Ражданията в Италия са спаднали до историческо дъно под 400 000 през 2022 г., а недостигът на новородени в Италия се счита за национална извънредна ситуация.
Емиграцията на лица в трудоспособна възраст също може да свие потребителската класа в страната. Например между 2019 г. и 2022 г. населението на Тайван е намаляло с около 300 000 души.
С нарастването на възрастта на средния потребител, търсенето на здравни услуги, развлекателни дейности и предложения, свързани с пенсиониране, ще нараства.