След войната в Украйна и внезапния спад в износа на изкопаеми горива от Русия за Германия, Берлин въведе закони за ускоряване на разширяването на слънчевата енергия, част от плана му да покрие 80% от енергията на страната от възобновяеми източници до 2030 г., отбелязва репортаж на Ройтерс.
Окуражени от преференциална тарифа, осигуряваща гарантирана цена за производителите на енергия от възобновяеми източници, които продават своята енергия, както и от намалените разходи за соларни панели, германските компании все повече се обръщат към слънчевата енергия, за да заобиколят високите разходи за енергия.
Въпреки че Германия има най-големия в Европа капацитет за производство на слънчева и вятърна енергия, нейните малки и средни компании все още не са се възползвали от по-ниските цени на електроенергията поради високите такси за мрежата и данъци, които трябва да плащат. Като генерират собствена слънчева енергия, те избягват тези такси и данъци.
Компаниите са консумирали около 69% от националната електроенергия на Германия през 2023 г., показват данни на асоциацията на комуналните услуги BDEW.
„Тъй като цените на електроенергията в Германия не показват признаци на спад, както се очакваше по-рано, компаниите все повече признават икономическата жизнеспособност на инсталирането на слънчеви панели“, казва Мари-Терес Хускен, енергиен експерт към асоциацията BVMW за малки и средни предприятия, цитиран от Ройтерс.
Новоинсталираните фотоволтаични мощности на покриви на фирми са нараснали с 81% на годишна база през първите четири месеца на годината, изпреварвайки ръста от 1% в жилищния сектор, показват данни на асоциацията за соларна енергия BSW.
Социологическо проучване от май на YouGov показва, че повече от половината германски компании с подходящи покриви планират да инсталират слънчеви енергийни системи през следващите три години. BVMW прогнозира, че почти всички производствени компании в Германия ще използват слънчева енергия до 2030 г.
В отговор на нарастващото търсене най-големият разработчик на слънчева енергия за жилищни сгради в Германия, Enpal, заяви през април, че се разширява в търговския сектор.
„Търсенето не беше толкова мигновено… но растежът ще бъде много устойчив“, посочва Мелхиор Шулце Брок, главен изпълнителен директор на търговската и индустриална соларна компания Enviria.
Проучване от април на базирания във Фрайбург Институт за приложна екология показа, че има потенциал за инсталиране на до 287 гигавата (GW) слънчев капацитет – повече от достатъчно, за да се постигне целта на Берлин за 2030 г. от 215 GW, покрай германските пътища, железопътни линии, паркинги, и индустриални зони. Това може значително да намали зависимостта от земеделска земя, където издаването на разрешения и одобренията за планиране може да отнеме до десетилетие.
Спадът на цените на слънчевите панели в световен мащаб от миналата година насърчава компаниите да възприемат слънчевата енергия.
„Пазарът е пренаселен с евтини, но добри панели от Китай. Това означава, че системата, която изграждаме сега, е с около 20% по-евтина, отколкото преди година“, изтъква пред Ройтерс германският предприемач Филип Матиас.
Германският законодателен пакет, приет през април, облекчаващ регулирането и увеличаващ субсидиите за големи покривни системи, както и предстоящата данъчна инвестиционна реформа за фондове за недвижими имоти, експлоатиращи покривни слънчеви панели, се очаква да стимулира търсенето допълнително.
Държавните субсидии за захранване за широкомащабни покривни фотоволтаични проекти, въведени през 2021 г. и които се избират чрез търг, също засилиха тенденцията.
Последният търг за субсидираните проекти през февруари отбеляза ръст от 107% в броя на офертите на годишна база, показват данни на федералната агенция за мрежови мрежи.
Преференциална тарифа от 9,3 евроцента за киловатчас, по-висока от изкупната цена на електроенергията на Tridelta, прави в момента по-евтино за компанията да продава бъдещо генерирано електричество на мрежата и да го изкупува обратно, каза Матиас.
Министерството на икономиката на Германия отказва да коментира стратегиите на компаниите за търговия с електроенергия.
„Има висока корелация между преференциалните тарифи и изграждането на слънчеви фотоволтаични покривни проекти“, отбелязва пред агенцията Хюго Уилинк, изпълнителен директор на разработчика на соларни покриви Sunrock. Компанията, която спечели поръчка от Mercedes Benz през май за изграждане на 23-мегаватов соларен проект върху покривите на завода на автомобилния производител, вижда Германия като свой основен пазар за следващата година.