fbpx

Тръмп готов да премахне изискване, създаващо неудобства за Tesla

Преходният екип на Тръмп иска бъдещата администрация да премахне изискването за докладване на автомобилни катастрофи, на което отдавна се противопоставя Tesla на Илън Мъск, съобщава Ройтерс. Агенцията коментира, че това е ход, който може да осакати способността на правителството да разследва и регулира безопасността на превозните средства с автоматизирано управление системи.

Припомня се, че Мъск, най-богатият човек в света, похарчи повече от четвърт милиард долара, за да помогне на Тръмп да бъде избран за президент през ноември. Премахването на разпоредбата за разкриване на катастрофи би било особено полезно за Tesla, която е докладвала за повечето катастрофи – над 1500 – на федералните регулатори по безопасността по програмата. Tesla е обект на разследвания на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA), включително три, произтичащи от данните.

Препоръката за премахване на правилото за докладване на катастрофи идва от преходен екип, натоварен със задачата да създаде 100-дневна стратегия за автомобилната политика. Групата нарече мярката „мандат за „прекомерно“ събиране на данни, показва документът, видян от Ройтерс.

Агенцията отбелязва, че не можа да определи каква роля, ако има такава, може да е изиграл Мъск в изготвянето на препоръките на екипа за преход или вероятността администрацията да ги изпълни. Алиансът за автомобилни иновации, търговска група, представляваща повечето големи автомобилни производители с изключение на Tesla, също критикува изискването като обременително.

Анализ на Ройтерс, на база данните за катастрофите на NHTSA, показва, че Tesla е причина за 40 от 45 фатални катастрофи, докладвани на NHTSA до 15 октомври.

Сред катастрофите на Tesla, разследвани от NHTSA съгласно разпоредбата, са фатален инцидент през 2023 г. във Вирджиния, когато шофьор, използващ функцията „Автопилот“ на автомобила, се блъсна в ремарке с влекач и катастрофа в Калифорния същата година, когато Tesla с автопилот се удря в пожарна кола, убивайки водача и ранявайки четирима пожарникари.

NHTSA каза в изявление, че такива данни са от решаващо значение за оценката на безопасността на нововъзникващите технологии за автоматизирано шофиране. Двама бивши служители на NHTSA казват, че изискванията за докладване на катастрофи са ключови за разследванията на агенцията на функциите за подпомагане на водача на Tesla, които са довели до изтеглянето им през 2023 г. Без данните NHTSA не може лесно да открие модели на катастрофи, които подчертават проблемите с безопасността.

NHTSA заявява още, че е получила и анализирала данни за повече от 2700 катастрофи, откакто агенцията установи правилото през 2021 г. Данните са повлияли на 10 разследвания на шест компании.

Така наречената постоянна обща заповед на NHTSA изисква от производителите на автомобили да докладват за катастрофи, ако в рамките на 30 секунди от удара са били включени усъвършенствани технологии за подпомагане на водача или автономно шофиране, наред с други фактори.

В допълнение към премахването на правилото за докладване, препоръките призовават администрацията да „либерализира“ регулирането на автономните превозни средства и да въведе „основни разпоредби, които да позволят развитието“ на индустрията.

В разговор за печалбите на Tesla през октомври Мъск призова за „федерален процес на одобрение за автономни превозни средства“, а не за смесица от държавни закони, които той нарече „невероятно болезнени“ за навигацията. По думите му той ще използва позицията, която Тръмп му е обещал в бъдещото правителство – наблюдаващ за ефективността на администрациите, за да настоява за подобни регулаторни промени.

След изборите Тръмп назначи Мъск да ръководи новосъздадения отдел за правителствена ефективност, който да съветва относно съкращаването на федералния персонал, разходите и регулациите.

Tesla е сред най-известните автомобилни производители, разработващи усъвършенствани функции за подпомагане на водача, които могат да помогнат при смяна на лентата, скорост на шофиране и управление. Системите за автопилот и „пълно самоуправление“ на Tesla, които не са напълно автономни, бяха подложени на интензивен контрол в съдебни дела и наказателно разследване на Министерството на правосъдието, проверяващо дали Tesla преувеличава възможностите за самоуправляване на своите превозни средства, подвеждайки инвеститорите и вредяйки на потребителите.

Компанията отхвърля изискването за уведомяване за катастрофа, смятайки, че NHTSA представя данните по начини, които подвеждат потребителите относно безопасността на автомобилния производител, изтъква още Ройтерс.

През последните години ръководителите на Tesla са обсъждали с Мъск необходимостта да се настоява за отмяна на изискването за докладване на катастрофи. Но тъй като служители на Байдън изразяват подкрепа за програмата, мениджмънтът на Tesla в крайна сметка стига до заключението, че ще им е необходима промяна в администрацията, за да се отърват от изискванията, според източника.

Tesla намира правилата за несправедливи, защото вярва, че отчита по-добри данни от други автомобилни производители, което прави да изглежда, че Tesla е отговорна за огромен брой катастрофи, включващи усъвършенствани системи за подпомагане на водача, каза един от източниците.

NHTSA предупреждава, че данните не трябва да се използват за сравняване на безопасността на един автомобилен производител с друг, тъй като различните компании събират информация за катастрофи по различни начини.

Брайънт Уокър Смит, професор по право в Университета на Южна Каролина, който се фокусира върху автономното шофиране, коментира, че Tesla събира данни за катастрофи в реално време, които другите компании не събират, и вероятно отчита „далеч по-голяма част от своите инциденти“, отколкото други автомобилни производители.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"