fbpx

Банките масово нарушават клаузи при потребителските кредити

Извършени от Комисията за защита на потребителите проверки на договорите на всички банки, опериращи на територията на страната, са разкрили наличието на неравноправни клаузи във всички изследвани договори, както и прилагането на различни нелоялни търговски практики.

Комисията съобщава, че е идентифицирала редица неравноправни клаузи и нелоялни търговски практики в договорите за потребителски кредити на банките, сред които:

Събиране на непрозрачни такси и комисионни – Включване на забранени от закона такси и комисиони за действия, свързани с усвояване и управление на кредита, както и събиране на такси и комисионни, които не са ясно и точно определени в договора за потребителски кредит. Ограничения върху правото на отказ – Задължаване на потребителя да спазва специфични и едностранно наложени от Банката процедури, които са незаконосъобразни, за да упражни правото си на отказ.

Обезпечителни изисквания, нарушаващи граждански права – Въвеждане на клаузи, позволяващи на кредитора достъп до лична собственост (оглед и посещение на място) или правото да налага ограничения върху имуществото на потребителя, дори при незначителни или спорни задължения.

Нарушение на принципа за уведомяване на потребителя – Липсата на задължения за Банките да предоставят ясна предварителна информация за извършени от тях промени в договорните условия, включително на референтни лихвени проценти, чрез трайни носители, което възпрепятства потребителите от своевременно действие.

Несправедливи условия за предсрочна изискуемост – Възможност за едностранно обявяване на кредита за предсрочно изискуем при незначителни или несъществени нарушения на договора, включително такива, които не застрашават интересите на кредитора.

Ограничаване на възможността за електронна комуникация – Необосновани задължения към потребителя да комуникира с Банката предимно на траен хартиен носител на информация.

С оглед на констатациите, КЗП препоръчва на всички банки в България в срок от 14 дни да преразгледат договорите си за потребителски кредити и да премахнат доброволно клаузите, които нарушават правата на потребителите. За да защити особено важни обществени интереси, каквито са потребителските, Комисията има готовност да предприеме действия по завеждането на колективни искове срещу Банките, които откажат да изпълнят доброволно препоръките ѝ.

За установените нелоялни търговски практики са издадени заповеди, които целят преустановяване на нарушенията и забрана за тяхното бъдещо извършване. Едновременно с това на нарушителите предстои да бъдат наложени имуществени санкции за всяко извършено от тях нарушение.

КЗП приканва всички засегнати граждани да сигнализират за нарушения и да търсят информация и подкрепа на официалния сайт на Комисията или в регионалните й офиси.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"