Собствените марки хранителни стоки спестяват на потребителите до 30% в сравнение с традиционните. Това показва съвместно проучване на НСИ и „Кауфланд“.
По думите на председателя на Националния статистически институт за изследването са взети доц. д-р Атанас Атанасов проучването е обхванало 100-те най-продавани стоки – традиционни, както и абсолютния им аналог, но собствена марка – един и същи грамаж и качество, еднакви закупени количества.
Единствено традиционната марка се заменя със собствена. Катерогичният резултат е 30% по-малко разходи при избор на собствена марка.
Атанасов коментира още, че от една година НСИ получава данни от най-големите вериги, въз основа на което в бъдеще ще започне да се изчислява инфлацията детайлно за много повече стоки и услуги. Той уточни, че има два начина за изчисляване на инфлацията – класически, базиращ се на потребителската кошница, в която влизат около 850 продукта, или с детайлни данни от веригите. По думите му вторият начин дава възможност да бъдат дефинирани не просто 850 продукта, а десетки хиляди.
Председателят на НСИ заяви, че работят пилотно по проект да получават информация не само от големите вериги, а от доста допълнителни. Той изрази надежда най-късно до края на годината да работят в такъв алгоритъм, който би позволил да изчисляват не само месечна инфлация, а дори и седмична. Целта е много по-навременна и пълна информация, която да се използва пълноценно.