Президентът Доналд Тръмп обещава да продаде зелени карти „с път към гражданство“ на един милион или повече имигранти, които плащат на администрацията му такса от 5 милиона долара. Той планира да закрие категорията имигрантски визи EB-5 за инвеститори и да я замени с това, което той нарича „Златна карта на Тръмп“. Той заяви, че не моли Конгреса за законодателство и планира да започне да продава картите след две седмици.
Анализ на Дейвъд Дж. Биър*, публикуван в блога на Cato Institute, изтъква, че продажбата на зелени карти е добра на теория, но конкретното предложение на Тръмп има някои проблеми:
- Президентът Тръмп не може законно да премахне инвестиционната програма EB-5 на Конгреса.
- Той не може законно да продава зелени карти над ограниченията на Конгреса.
- Хората ще плащат за нещо, което Тръмп не може да осигури.
- Дори и да можеше, неговото предложение няма да продаде един милион зелени карти или да генерира 5 трилиона долара приходи.
Идеята за златната карта на Катон
Продажбата на законно пребиваване би била подобрение в сравнение с прекалено бюрократичната и рестриктивна правна система. Моят колега Alex Nowrasteh публикува анализ на политиката, обясняващ стойността на „Златната карта“ през 2019 г.:
Конгресът трябва да създаде допълнителна визова категория, която ще позволи на чужденците да работят и живеят законно в Съединените щати след заплащане на тарифа. Имигрантите, които плащат имиграционната тарифа, ще получат „златна карта“, която не води директно до гражданство, но позволява на имигранта да живее и работи законно в Съединените щати… Премахването на бюрократичните посредници, контрабандистите на хора и имиграционните адвокати от комбинацията със сигурност си струва публичното изоставяне на фантазията, че парите са без значение при имиграцията в Съединените щати.
Таксата за златна карта може да бъде определена на ниво, необходимо за покриване на фискалните разходи, за максимизиране на приходите или за всяка друга цел. Независимо от намерението, плащането на такса на правителството е много по-лесно от създаването на сложни правила за това кой отговаря на условията и за коя категория виза. Въпреки че би било по-добре средствата да отидат в частния сектор, прилагането на такса може да помогне за намаляване на огромния дефицит на федералното правителство – предизвикателство, което Конгресът изглежда не желае да намали чрез по-добър механизъм, като съкращаване на разходите.
Програмата за инвеститори EB‑5
Сегашната система предлага на инвеститорите имигранти възможността да инвестират между 800 000 и 1,05 милиона долара. Процесът за получаване на зелена карта EB‑5 е изключително бюрократичен. За да отговаря на изискванията за инвестиция от $800 000, проектът трябва да е в селски район или район с висока безработица. Освен това правителството трябва да бъде убедено, че работата ще създаде поне 10 работни места на пълен работен ден за американски работници в рамките на две години. Той има годишен таван от 9 940 участници, но това включва съпрузи и непълнолетни деца, така че само около една трета отива за инвеститори.
Има двуетапен процес за EB‑5. Инвеститорът трябва да инвестира и да подаде проект, в която подробно описва как очаква да създаде 10 работни места. Ако бъде одобрен, инвеститорът получава условна зелена карта. След две години той трябва да поиска отпадане на условията по зелената карта, ако се реализират 10-те работни места. В резултат на сложните си правила визата EB‑5 има шокиращо високи и непредсказуеми проценти на откази. От 2007 г. повече от един на всеки пет инвеститора е бил отхвърлен на началния етап, а около един на всеки десет е бил отхвърлен на втория етап.
От 2007 г. са получени около 100 000 инвеститорски проекти. Важно е да се отбележи, че преди финансовата 2020 г. минималната сума на инвестицията беше $500 000. Президентът Тръмп го повиши до 900 000 долара чрез регламент, но този регламент беше блокиран в съда. През 2022 г. Конгресът се намеси и го увеличи до 800 000 долара. Минималният праг е по-важен, тъй като повечето инвеститори избират да инвестират в целеви области.
Таванът и свързаните с него разпоредби доведоха до значително изоставане, като около 10 000 инвеститори чакат на етапа на първоначалната проект и други близо 14 000 чакат зелена карта, тъй като таваните са твърде ниски. (Министърът на търговията Хауърд Лутник каза, че има „250 000“ чакащи, което е малко по-малко.) Поради горните граници за отделните държави, според които нито една националност не може да получи повече от 7 процента от зелените карти, 98,5 процента от инвеститорите, които чакат да се отворят места за зелена карта, са от Китай.
Системата EB‑5 е сложна за навигация от инвеститорите, отчасти защото умишлено насочва ресурси към одобрени от правителството проекти, известни като регионални центрове. Регионалните центрове се считат за по-безопасни инвестиции, тъй като им е позволено да отчитат непрякото създаване на работни места към изискването за 10 работни места в САЩ. Това означава, че инвеститорите предават парите си на хора, които управляват тези инвестиции, и не могат да получат парите си обратно, преди правителството да одобри молбата им. Тази схема поставя инвеститорите в уязвима позиция.
Предложението на Тръмп
Вместо да подобри програмата EB-5, президентът Тръмп иска да я отмени и да я замени с плащане от 5 милиона долара към правителството. Ето някои предимства на идеята на Тръмп:
- По-малко бюрокрация: Директната схема за плащане би премахнала тежката бюрокрация и сложните правила, пред които са изправени инвеститорите в момента.
- Без ограничение на златните карти: Тръмп иска да продаде един милион или повече зелени карти. Настоящият таван на EB‑5 е под 10 000 годишно. Взети заедно, всички категории лотарии за семейство, заетост и разнообразие имат таван от 421 000. Таванът за бежанци, определен от президента, беше 125 000, преди Тръмп да спре влизането на бежанци. Други неограничени категории – главно за съпрузи, непълнолетни деца и родители на възрастни граждани на САЩ – представляват останалите числа.
- По-директен фискален ръст: Правителството директно ще види намаляване на дефицита от предложението на Тръмп.
Ето недостатъците на предложението на Тръмп в сравнение със системата EB-5:
- По-малък икономически растеж: Визата EB‑5 има за цел да насърчи преките чуждестранни инвестиции в Съединените щати, особено в райони със слаб растеж. Предложението на Тръмп елиминира всякакви икономически предимства, различни от намаляването на дефицита.
- Пълна загуба за инвеститорите: Средният инвеститор EB‑5 е вероятно да възстанови напълно сумата на инвестицията си — макар и при по-ниска норма на възвръщаемост в сравнение с други алтернативни инвестиции. Съгласно Златната карта на Тръмп, парите се предават на правителството на САЩ за намаляване на дефицита. Вместо сравнително малък риск от загуби по системата EB‑5, инвеститорите биха се сблъскали с пълна загуба по Златната карта на Тръмп.
- По-висок минимален праг: Преминаването от минимално изискване от $800 000 до $5 милиона би било драматична промяна. Проектите EB‑5 вече се борят да привлекат инвеститори на долния праг с възможност за изплащане.
- Няма законови правомощия: Ограниченията и категориите за зелена карта са установени от Конгреса чрез Закона за имиграцията и гражданството. Дали богатите хора биха инвестирали в система без солидни гаранции за нейната законност? Конгресът току-що реформира EB‑5 през 2022 г. и няма правомощия да направи тези радикални промени. Въпреки че Тръмп може да използва правомощията си за „условно освобождаване“, за да предостави временно законно пребиваване на хора, готови да платят 5 милиона долара, администрацията му зае позицията, че този тип „категорично“ условно освобождаване е незаконен. Освен това Тръмп настоя, че златната карта ще включва „привилегии за зелена карта“ и „път към гражданство“, което може да дойде само от действителна зелена карта. Съмнително е богатите хора да платят 5 милиона долара за нещо със съмнителна правна репутация или временен статут, който може да бъде отменен по всяко време.
Как да продадем един милион зелени карти
Тръмп няма да може да продаде един милион зелени карти за 5 милиона долара на карта. Дори 5000 души годишно не желаят да опитат да получат зелена карта EB‑5, когато цената временно губи контрол над 800 000 долара за няколко години. Има само около 2,3 милиона души в света с нетни активи, с изключение на основното им жилище, от $5 милиона или повече – и една трета от тези лица вече са в Съединените щати.
Факт е, че повечето от тези изключително успешни хора са много успешни в родните си страни и нямат причина да се местят. Някои богати китайци са изключителни с това, че може да са богати, но нямат свобода в Китай. Разбира се, много републиканци са склонни да помагат на богати китайци от страх да не помогнат по невнимание на комунист. Тръмп настоява, че Златната карта ще бъде отворена за всички националности и кандидатите ще бъдат добре проверени.
Дори когато хора с висока нетна стойност искат да имигрират в Съединените щати, настоящата имиграционна система обикновено предоставя на тези лица други, по-евтини алтернативи. Нито една от тези други опции не е „богат сте, ето ви зелена карта“ и всички имат сложни правила. Въпреки това, много богатите хора обикновено ще могат да използват своите ресурси и връзки, за да намерят начини да заобиколят тези проблеми. Други държави също продават постоянно пребиваване на много по-ниска цена от златната карта на Тръмп.
Продажбата на зелена карта може да помогне за намаляване на дефицита. Но ако първоначалната продажба не успее да продаде един милион, Министерството на вътрешната сигурност трябва да бъде упълномощено да намали цената от $5 милиона и да извършва допълнителни продажби на интервали от шест месеца, докато заявленията достигнат темп, прогнозиран да достигне един милион за 10 години.
*Директор на имиграционните изследвания в Cato Institute. Той е експерт по законна имиграция, гранична сигурност и вътрешно правоприлагане