14 браншови организации* представят поредно общо становище по проекта на Закон за веригата на доставки на земеделски продукти и храни, качен за публично обсъждане на 29 юли 2025 година.
Становището е адресирано до премиера, министъра на земеделието и храните, министъра на икономиката и индустрията и се разпространява от българската стопанска камара
Пространният документ от 18 страници акцентира върху три основни линии на критика:
- Противоречие с европейското право и принципите на свободния пазар
- Изтъква се, че проектът влиза в директен конфликт с разпоредби на Регламент (ЕС) № 1308/2013 и Регламент (ЕС) № 1215/2012.
- Подчертава се, че в другите държави от ЕС няма толкова рестриктивна държавна намеса в ценообразуването, а единствените подобни примери (Унгария и Румъния) вече са обект на наказателни процедури и са с висока инфлация.
- Рискове за икономическата и пазарна среда
- Ограничаване на конкуренцията, изкривяване на пазара, повишаване на цените и риск за продоволствената сигурност.
- Правна несигурност поради неясно приложно поле и възможност за едностранна промяна на обхвата от Министерския съвет.
- Несъразмерни ограничения на свободата на договаряне и определяне на цените.
- Негативни последици за конкретните участници по веригата
- Земеделци – риск от загуби при непродаваема продукция, административни трудности при изчисляване на себестойността, невъзможност за гъвкавост при пазарни промени.
- Търговци на едро и дребно – наложени нереалистично ниски надценки, които не покриват разходите за логистика, съхранение и маркетинг. Риск от отказ да се търгува с определени продукти, прекъсване на вериги на доставки.
- Преработватели – повишени входни цени, невъзможност да се работи с български суровини, загуба на конкурентоспособност, ограничаване на нови продукти и иновации.
- Потребители – намаляване на асортимента, повишаване на цените, засилване на сивата икономика.
Специално се обръща внимание върху налаганото от закона изискване за 50% български продукти, а за млечните дори за 80%, в хипермаркетите.
Бизнесът настоява за „пълна откритост пред обществото, което е в заблуда, че целта на този законопроект е понижаване на цените – такава цел не е формулирана в самия проект, нито е постижима чрез предлаганите текстове“. Браншовите организации са категорични, че се създават реални условия за недостиг на основни храни на българския пазар и за рязкото им поскъпване, поради ограничена конкуренция и предвидената минимална изкупна цена за земеделските производители, които реално могат да покачват цените си без ограничение под натиска на споменатите по-горе изисквания.
От друга страна, се посочва в становището, ако при предходното обсъждане на проекта, съществуваше социално напрежение породено от опасения за покачване на цените в периода на въвеждане на еврото, което евентуално би могло да мотивира някакви временни извънредни мерки, то към настоящия момент, след приемане на промените в Закона за въвеждане на еврото в Република България, които на практика предвиждат замразяване на потребителските цени за период от една година, необходимостта от извънредна регулация дори в посока ограничаване евентуален ръст на цените е напълно необоснована.
*Становището е подписано от: Асоциация на месопреработвателите в България, Асоциация на производителите на безалкохолни напитки в България, Асоциация на производителите на рибни продукти БГ ФИШ, Национална лозаро-винарска камера, Национален браншови съюз на хлебарите и сладкарите, Сдружение на производителите на растителни масла и преработватели на маслопродукти в България, Сдружение „Храни и напитки България“, Съюз на пивоварите в България, Съюз на преработвателите на плодове и зеленчуци, Съюз на производителите на захар и захарни продукти, Съюз на птицевъдите в България, Асоциация на индустриалното свиневъдство в България, Асоциация на свиневъдите в България, Съюз на българските мелничари.