fbpx

„Срамът на Тесла“ заобикаля Норвегия

Норвежците не са фенове Илон Мъск, чувствайки се неудобно от клонящия към десничарската политика най-богат човек в света. Те обаче обичат колите на Мъск, се изтъква в репортаж наРойтерс.

Ще бъда честен, че е малко нож с две остриета да имаш Tesla“, казва норвежки клиент на компанията, който си е купи Model Y през май – третата му нова Tesla за по-малко от десетилетие.

Политическите действия на Мъск – той помогна за финансирането на победата на Доналд Тръмп на изборите в САЩ миналата година и подкрепяше европейските крайнодесни партии – предизвикаха ожесточена реакция от страна на потребителите. Но докато този гняв провокира вандализъм срещу автомобили и дилъри на Tesla и тласна някога лоялни клиенти, особено в Европа, да се откажат от марката, продажбите в Норвегия процъфтяват, поне засега.

Размислих малко за всичко, което се случва с компанията и марката“, казва Еспен Лисхолм, който работи в компания за картехника в град Тронхайм. „Но всъщност всичко е свързано с инфраструктурата за зареждане и безпроблемната технология на автомобила. Никой дори не се доближава до това“, аргументира се той пред Ройтерс

През първата половина на тази година, когато продажбите на Tesla спаднаха наполовина или повече в Германия, Швеция, Дания и Холандия, те нараснаха с 24% на годишна база в Норвегия, което прави страната с 5,5 милиона жители втория по големина европейски пазар за компанията.

Интервюта на Ройтерс с норвежки собственици на Tesla, както и с експерти от индустрията за електрически превозни средства, подчертават 12-годишна връзка между скандинавската нация и производителя на автомобили, която, въпреки последните признаци на напрежение, е породила лоялност към марката и е предпазила от обратен удар.

Въпреки че е малка – пазарът ѝ представлява по-малко от 12% от европейските продажби на Tesla през първата половина на годината и малка част от глобалните приходи на компанията – Норвегия има символично значение за марката. През 2013 г. тя е първата страна извън Северна Америка, която получи флагманския електромобил на Tesla, Model S. И компанията помогна за превръщането на Норвегия в световен лидер в приемането на електромобили.

Tesla изгради първата си мрежа от зарядни станции Supercharger извън Северна Америка в Норвегия, привличайки нови клиенти с обещанието за огромна мрежа от станции за бързо зареждане на техните електромобили. В замяна Норвегия даде на Tesla глобална демонстрация на своята технология, а Мъск, някога редовен посетител на страната, похвали политиките на правителството за електромобили, подкрепени от субсидии.

Model S бързо се превърна в най-продавания автомобил в Норвегия, където електромобилите сега представляват 94% от всички продажби на нови автомобили. През 2021 г. Tesla пое титлата на водеща автомобилна марка в страната и е представлявала между 11% и 20% от общия брой регистрации на нови автомобили през всяка от последните пет години.

Това господство обаче сега е оспорено.

Volkswagen временно завзе водещата позиция през първото тримесечие. Предлагането на електрически автомобили на Volvo Cars също бързо печели сред норвежките шофьори. А китайските производители, включително BYD, XPeng и марката MG на SAIC Motor, заедно завзеха 12,3% дял от новите продажби през юни.

Засега Tesla успешно отблъсква нарастващите заплахи за короната си в Норвегия и преодолява всеобщото разочарование от главния изпълнителен директор Мъск.

Регистрациите на нови автомобили на Tesla спаднаха с 4% миналата година, а първите месеци на 2025 г. бяха белязани от слаби продажби. Но норвежците грабнаха обновения SUV Model Y, който за първи път излезе през март, както и по-евтина версия, пусната през май.

Промоционална кампания, при която Tesla предложи финансиране с нулева лихва и безплатно презареждане през май, вероятно е допринесла за 213% скок в регистрациите на нови автомобили на Tesla.

Същата промоция обаче не предотврати рязък спад в продажбите в скандинавските съседи Швеция и Дания, където нито един модел на Tesla не попадна в списъка с 10-те най-продавани през юли, според OFV.

Големият въпрос за Tesla е дали лоялността на норвежците към марката ще продължи. Проучване на социологическа агенция Norstat, публикувано през февруари, показа, че 40% от собствениците на Tesla в Норвегия смятат, че политическата активност на Мъск вреди на марката, въпреки че повече от половината от анкетираните собственици на Tesla заявиха, че възнамеряват да купят друга Tesla.

Од Бакен, собственик на Tesla от 2014 г., който някога се възхищаваше на Мъск като визионер, няма да бъде един от тях. След като Мъск се обърна към Тръмп и се обедини зад политически движения като крайнодясната германска „Алтернатива за Германия“, Бакен смята, че норвежците трябва да покажат недоволството чрез портфейлите си и да убедят компанията да го изгони.

За да спасим Tesla, трябва да бойкотираме Tesla“, заявява той пред Ройтерс.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"