БОРИКА успешно са преминали процеса по регистрация и техническо съответствие и стават единственият български доставчик, вписан до този момент в публичния регистър на Европейския платежен съвет (European Payments Council – EPC). По този начин страната ни заема място сред технологично напредналите пазари в Европа, където защитата на потребителите срещу измами при онлайн преводи е гарантирана чрез проверка на съвпадение между IBAN и името на получателя. Това е и стъпка напред към изграждане на интегриран и задълбочен аналитичен подход за превенция на финансови измами при незабавните плащания.
Новата услуга „Проверка на получателя“, която ще е достъпна у нас от октомври 2025 г., е проектирана да предотврати една от най-честите онлайн измами – така наречените APP измами (Authorised Push Payment frauds), при които потребителите сами, но под заблуда, нареждат преводи към измамници.
По думите на Ваня Ганева, директор „Платежни услуги“ в БОРИКА, опитът от други европейски държави показва, че с правилното внедряване на услугата случаите на измами с онлайн преводи могат да бъдат намалени с над 70%., което е особено важно за защита на уязвимите групи потребители.
„Проверка на получателя“ работи на принципа на предварителна валидация. При въвеждане на IBAN и име на получателя, системата автоматично сверява дали името на получателя съвпада с действителния титуляр на сметката. Това позволява на потребителите да открият несъответствия още преди да потвърдят плащането – и така да избегнат измами, грешки и правни затруднения.
Според данни на Европейската комисия, над 1,5 млрд. евро се губят годишно от APP измами. Само през 2024 г. в България са регистрирани стотици подобни случаи, като най-голямата измама възлиза на 10 милиона долара.
Услугата “Проверка на получателя” ще бъде задължителна за всички SEPA плащания – както незабавни, така и стандартни, съгласно новия Регламент за незабавни плащания (IPR). Тя трябва да бъде достъпна във всички дигитални канали – интернет и мобилно банкиране, което изисква високо ниво на техническа готовност.
БОРИКА, като сертифициран доставчик в роля Routing and Verification Mechanism (RVM), предоставя три варианта на интеграция със системата, които отговарят на всички регулаторни изисквания и осигуряват бърза и сигурна проверка на получателя в реално време. Чрез трите си варианта БОРИКА предлага:
- проверка на съвпадението между IBAN и името на получателя;
- 24/7 достъп до услугата с време за отговор до 5 секунди;
- сигурна комуникация с други ДПУ и RVM доставчици в Европа;
- възможност за групова обработка на заявки (batch processing).
Решението включва и допълнителни функционалности, като автоматично извличане на BIC от IBAN и възможност за съхранение на данни в инфраструктурата на БОРИКА. Това позволява на ДПУ да спестяват време, ресурси и усилия за техническа интеграция и регулаторно съответствие.
От октомври 2025 г. една българска банка и три клона в чужбина на български банки ще въведат услугата пилотно за преводите си в евро. Регулацията изисква до края на 2026 г. всички доставчици на платежни услуги у нас да са интегрирали VoP във всичките си канали.