Европа трябва да обърне поне толкова внимание на автономните автомобили, колкото и на електрическите превозни средства, ако иска да играе роля в една от ключовите технологии на следващото десетилетие. Това заявява, цитиран от Ройтерс, главният изпълнителен директор на естонската компания за споделено пътуване и доставка на храна Bolt.
„Има толкова много за електрическите превозни средства, но сме загубили нишката за автономно шофиране“, коментира Маркус Вилиг, който е изпълнителен директор на европейския конкурент на американската компания Uber. По думите му това ще бъде основната технология.
Автономното шофиране е доминирано от американски компании като дъщерното дружество на Alphabet Waymo (на снимката) и Tesla, както и от китайските конкуренти Baidu, WeRide и Pony.ai. Waymo планира да стартира автономно споделено пътуване в Лондон следващата година.
Bolt може да спечели от стартирането на „роботакси“, но Вилиг изтъква, че Европейският съюз трябва да признае това като стратегическа технология с последици за сигурността и да не разчита само на внос.
По думите на Вилиг ЕС харчи десетки милиарди евро за различни части от веригата за доставки на електрически превозни средства, но нищо сравнимо с това за софтуер за автономно управление. Традиционните производители на автомобили може да осигурят известни инвестиции, но не изглеждат готови да изградят свои собствени системи за автономно управление.
ЕС е склонен да засили своя дигитален суверенитет, като намали зависимостта на Европа от американските големи технологични компании в областта на облачните и мрежовите услуги и изкуствения интелект.
Вилиг изтъква, че ЕС също така трябва да избягва да допуска големи чуждестранни играчи да идват и да смазват по-малките местни конкуренти, както се е случвало в други технологични области. Той предлага на бъдещите играчи от ЕС да се предложат субсидии и евентуално да се предоставят ексклузивни лицензи за експлоатация на роботизирани таксита в определени градове или региони за определен период, за да им се позволи да развият мащаба си.