fbpx

Продължава сривът на потребителското доверие

Общият показател на доверие на потребителите през октомври 2025 г. спада с 4.0 пункта спрямо нивото си от юли (от -21.1% на -25.1%), което се дължи на пониженото доверие сред населението както в градовете, така и в селата – съответно с 3.0 и с 6.2 пункта, сочат данни на НСИ.

Мненията за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията за следващите дванадесет месеца, са по-негативни в сравнение с предходното наблюдение, извършвано от института.

През октомври се наблюдава и нарастване на песимизма в оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца и в очакванията им за следващите дванадесет месеца, в резултат на което балансовите показатели се понижават съответно с 2.8 и с 4.8 пункта.

Оценките за изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца са по-неблагоприятни в сравнение с мненията, изразени три месеца по-рано, като инфлационните очаквания се запазват и за следващите дванадесет месеца.

По отношение на безработицата в страната през следващите дванадесет месеца песимизмът нараства, като мненията на населението и от градовете, и от селата се изместват към по-негативните очаквания.

Настоящата икономическа ситуация в страната продължава да се оценява от по-голяма част от потребителите като неблагоприятна за спестяване, а и очакванията им относно възможността да спестяват през следващите дванадесет месеца се влошават. Негативна е и нагласата им по отношение на извършването на разходи за покупка на предмети за дълготрайна употреба, за „покупка или построяване на жилище (вила)“ и за „подобрения в дома“ през следващите дванадесет месеца.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"