Европейската комисия е одобрила, съгласно правилата на ЕС за държавна помощ, германската мярка за подкрепа в размер до 1,75 милиарда евро в полза на Lausitz Energie Kraftwerke AG („LEAG“). Помощта трябва да компенсира LEAG за преждевременното извеждане от експлоатация на нейните електроцентрали, работещи с лигнитни въглища, в минния район Лужица до 2038 г. Мярката компенсира LEAG за фиксираните допълнителни разходи за преждевременното затваряне на централите, включително социални разходи за подкрепа на служителите при прехода им към нова работа, както и за пропуснати печалби, които ще бъдат определени въз основа на одобрена формула.
Съгласно германския закон за постепенно премахване на въглищата, използването на въглища за производство на електроенергия ще трябва да бъде прекратено до 2038 г. Германия реши да сключи споразумения с основните производители на електроенергия от лигнитни въглища, LEAG и RWE Power AG („RWE“), за да насърчи преждевременното затваряне на електроцентралите, работещи с лигнитни въглища. Централите на LEAG ще бъдат окончателно затворени в рамките на 10 години, през 2028, 2029, 2035 и 2038 г.
През 2021 г. Германия е уведомила Комисията за плана си да компенсира тези оператори с 4,35 милиарда евро: 1,75 милиарда евро за инсталациите на LEAG в Саксония и Бранденбург и 2,6 милиарда евро за инсталациите на RWE за лигнитни въглища, разположени в Рейнланд. От своя страна ЕК започва веднага разследване, за да оцени дали плановете на Германия представляват държавна помощ. През декември 2023 г. Комисията одобри държавната помощ за RWE.
След като ЕК установява, че мярката в полза на LEAG представлява държавна помощ, тъй като предоставя предимство на оператора на електроцентралата, Германия е преразгледала мярката за LEAG и съответно изменя правното основание.
Въз основа на това Комисията заключава, че помощта е:
- необходима за LEAG, за да спре постепенно своите електроцентрали, работещи с лигнитни въглища, които понастоящем са печеливши. Комисията установи, че LEAG се нуждае от стимули и компенсации, за да излезе от пазара, за да постигне целите на Германия за опазване на околната среда и да намали емисиите на парникови газове до 2038 г.;
- подходяща, тъй като алтернативните политически мерки не биха позволили такова добре насочено и предвидимо постепенно спиране, както и консенсус между Германия и операторите на електроцентрали;
- пропорционална, тъй като е ограничена до необходимия минимум и не води до свръхкомпенсация. Компенсацията покрива на първи етап фиксирани допълнителни разходи, които LEAG прави и които са пряко причинени от преждевременното прекратяване на печелившите му дейности. Това включва социални разходи (т.е. плащания за компенсиране на служителите за разликата между текущите им доходи и бъдещата им пенсия или доходи от друга работа), допълнителни разходи след добива и загуби от сложна лихва, свързани с предпазни спестовни инструменти. На втори етап, пропуснатите печалби на електроцентралите на LEAG и нейния бизнес с рафиниране ще бъдат определени към момента на действителното им затваряне, всеки въз основа на формула. Заедно, текущата нетна стойност на пропуснатите печалби и допълнителните разходи на LEAG няма да надвишава размера на помощта. В номинално изражение компенсацията няма да надвишава 1,75 милиарда евро.









