Един обстоен критичен анализ установява през 1968 година, че сроковете на подготовката по някои специалности в търговията и общественото хранене са прекомерно увеличени, без да са съобразени с изискванията на работата и материалните разходи по обучението.
Иде реч за професията на сервитьорите, като експертът – автор на статията, публикува във в-к „Икономически живот“, изтъква следното:
„Големите срокове на подготовката не са в съответствие и с характеристиките на длъжностните наименования в търговските предприятия и организации, утвърдени от Министерството на вътрешната търговия, където сервитьорът трябва да познава свойствата и качествата на напитките, технологията на приготовляване на ястията, аламинутите и десертите, които се предлагат в заведението и други подобни изисквания, свързани с неговата работа.“
Вместо тези важни за професията му знания, приложената таблица показва, как сервитьорът е принуден от учебните планове да учи български, математика (в интерес на истината смятането доста помага на сервитьора, б.р.), руски и два западни езика! И то в доста големи обеми, които за автора на статията водят до намаляване на икономическата ефективност на професионалното обучение. И, естествено – става дума и за по-пестеливо изразходване на държавните средства за образованието, за икономия на време при подготовката и прочие.