През последната година онлайн плащанията с карти бележат в България над 160% ръст в категории като бързооборотни стоки, продукти за бита, спортни продукти и техника, сочат данните на Българска Е-комерс Асоциация (БЕА).
Навлизането на безконтактните плащания като дял от всички картови плащания бележи нови рекорди в цял свят, а страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) са шампиони по този показател с 89% дял на безконтактните плащания при средно 84% за Европа.
Пандемията доведе до експоненциален ръст в дигиталното потребление и пазаруване, включи изцяло нови потребители. След ограничаването на международните пътувания, които имат ключов обем на трансакциите по света, спадът на бизнеса беше частично компенсиран от масовото възприемане и търсене на картови плащания онлайн и във физически магазини.
Mastercard отчитат глобално над 70% ръст в ритейл покупките с карта онлайн на годишна база, от февруари 2020, а плащанията с мобилен портфейл са 18% от всички безконтактни плащания. Преди Covid годишният ръст на e-commerce в Европа беше 15%, днес е утроен, като например в Англия за април и май 2020 e-commerce е над 35% oт целия ритейл обем.
За Българияq по данни на Българска Е-комерс Асоциация (БЕА), водещите онлайн магазини, членове на асоциацията, отбелязват над 60% ръст в онлайн покупките си (брой поръчки и обем) и над 160% ръст в картовите плащания.
Потребителските изследвания за Европа на Mastercard по време на lockdown свидетелстват за огромна промяна в поведението на потребителите и предвид дължината на пандемията трендовете се очаква да се запазят трайно и са вече стандарт:
- 57% от запитаните пазаруват онлайн повече от всякога;
- 41,9% от потребителите са пазарували за първи път онлайн или са започнали да пазаруват освен обичайните и нови категории продукти след извънредното положениe.
Става ясно, че все повече българи разполагат с токенизирана в своя смартфон дигитална карта – броят на тези карти Mastercard се е утроил за периода юни 2020 – януари 2021 г. при българските издатели на мобилни портфейли. Mastercard oтчита над 200% ръст в броя на мобилните трансакции в България на ПОС терминал, средната стойност на покупките нараства с около 10%, а общият обем е нараснал над 4 пъти за периода.
2020 се оказва безпрецедентна по отношение на навлизането на дигиталните услуги и плащания, онлайн пазаруването и дори преживяванията и събитията се преместиха в цифровия свят. Това налага и безкомпромисни мерки за сигурност, особено след влизането в сила на окончателното изискване на ЕС за спазване на новата регулаторна рамка (PSD2) за по-голяма сигурност на плащанията чрез задълбочено установяване на идентичността на клиента (Strong Customer Authentication – SCA), за която банките и търговците се подготвяха от месеци.
Такъв тип решение е биометричната верификация за одобряване на плащането – Mastercard ID Check. Още през 2019 г. едно от проучванията на Mastercard показа, че над 46% от потребителите биха предпочели да одобряват трансакциите си не с пароли, пинове и смс, а лесно и интуитивно – с палец или лице през приложението си за мобилно банкиране. Освен удобството, което естествено насърчава дигиталните плащания и сигурността – биометричните данни не напускат мобилното устройство на потребителя.