fbpx

Наистина ли спам ботовете са под 5% от потребителите на Twitter? Илон Мъск иска да знае

От 2013 г. насам Twitter омаловажава разпространението на фалшиви акаунти в своята платформа, като твърди, че „фалшивите или спам“ акаунти са по-малко от 5% от неговата потребителска база, въпреки че независими изследователи твърдят, че броят може да е три пъти по-голям, коментира Ройтерс в свой репортаж.

Това несъответствие сега може да повлияе на резултата от сделката на Илон Мъск за 44 милиарда долара, след като милиардерът туитна в петък, че офертата за поглъщане е „временно задържана“, докато той търси информация за броя на фалшивите акаунти в Twitter.

Въпреки че това може да е и тактика за преговори на Мъск, е ясно, че почти нищо не е сигурно, когато става въпрос как тези акаунти се дефинират или премахват, смятат настоящи служители и независими изследователи на социалните медии.

Платформата за социални медии обяви в публично изявление от 2 май, че по-малко от 5% от нейните 229 милиона активни потребители дневно, които са насочени с реклама, са „фалшиви или спам“ – въз основа на вътрешен преглед на извадка от нейните акаунти. Не се уточнява как тази цифра отчита автоматизираните, пародийни и псевдонимни профили, разрешени в платформата.

Изследователите изчисляват, че от 9% до 15% от милионите профили в Twitter са автоматизирани акаунти или ботове, въз основа на едно ранно проучване от 2017 г. и по-скорошни изследвания от фирма, която следи онлайн разговорите.

Те са подценили това число“, казва, цитиран от агенцията, Дан Брами, главен изпълнителен директор на израелската технологична компания Cyabra, която използва машинен способ за идентифициране на фалшиви акаунти. Cyabra оценява процента на неавтентични профили в Twitter на 13,7 на сто.

Въпросите за ролята на ботовете в разпространението на дезинформация преследват всички социални медийни платформи от 2016 г., когато Русия се намеси в президентските избори в САЩ в опит да подпомогне кандидатурата на Доналд Тръмп и да навреди на опонента му Хилари Клинтън.

Meta, която притежава конкурентните платформи Facebook и Instagram, също изчислява, че фалшивите акаунти представляват около 5% от месечните активни потребители във Facebook, според най-новите си данни от четвъртото тримесечие на 2021 г. Meta също така изчислява, че около 11% са „дублирани“ акаунти, в които един потребител поддържа повече от един акаунт, практика, считана за приемлива в Twitter.

Правилата на Twitter забраняват представянето под чужда самоличност и спама, което означава, че „фалшивите“ акаунти са забранени, ако компанията прецени, че целта им е да „измамят или манипулират други“, например, като участват в измами, координират кампании за злоупотреба или изкуствено засилват ангажираността.

През годините Twitter инвестира в изчистване на спам акаунти. През 2018 г. Twitter придоби компания, наречена Smyte, която се специализира в предотвратяването на спам, безопасността и сигурността. Twitter започна премахване на „спам и подозрителни акаунти“ в опит да подобри здравето на платформата, което доведе до спад на потребителската й база с 1 милион през юли 2018 г. и спад на акциите.

Изследователят Филипо Менцер от Обсерваторията за социални медии на университета в Индиана изтъква, че Twitter е станал по-агресивен в премахването на тези видове неавтентични акаунти, въпреки че естеството на заплахата се развива и е по-трудно да се определи количествено.

Манипулацията също стана по-сложна“ с координирани мрежи и така наречените киборг акаунти, контролирани както от хора, така и от софтуер, казва Менцер, добавяйки, че тези лоши актьори могат да „наводнят мрежата и след това да изтрият съдържанието си, за да не бъдат открити“.

Дори ако числата всъщност са малки, ботовете могат да имат огромно въздействие, а шепа от тях могат да окажат голямо влияние при оформянето на онлайн разговор, смятат изследователи.

Едно проучване на университета Карнеги Мелън, анализиращо разпространението на лъжите за COVID-19 през 2020 г., установи, че от 50-те най-влиятелни ретуитъри 82% са ботове.

В Twitter измерването и откриването на фалшиви или спам акаунти е сложен проблем, който не е добре дефиниран или разбран от много от служителите на компанията, цитира Ройтерс три свои източника, запознати с въпроса, пожелали анонимност.

Twitter използва различни показатели и дефиниции за измерване на такива акаунти, които също зависят от точността на компанията при откриване на съдържание, което представлява спам, изтъква един от тези източници. Освен това е спорна способността им да оценяват точно броя на фалшивите и спам акаунти – и винаги се създават нови акаунти.

Прозрачността на показателите и данните в Twitter винаги е била ужасна“, коментира друг източник, обвинявайки лошо организираното управление. „Правдоподобното опровержение е най-сигурният път за лидерство в Twitter.“




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"