fbpx

Netflix силно притеснен от ръста на нови абонати

Netflix изживява парадоксална ситуация. Гигантът в стрийминга приключва 2021 г. с продукции, постигнали световен успех, като Squid Game и „Къща от карти“, но рекордният брой гледания не могат да прикрият спада в темпа на нарастване на нови абонати, което сериозно безпокои инвеститорите. Стрийминг платформата има 221,8 млн. абонати, което е малко по-малко от очакваните 222 млн, след публикуването на резултатите за четвъртото тримесечие, изтъква в свой коментар Capital.fr.

Най-лошото е, че прогнозата за текущото тримесечие е 2,5 млн. нови абнати срещу 4 млн. регистрирани през същия период на миналата година. Трябва да се върнем в далечната 2010 г., за да видим толкова ниско число, но тогава абонатите на Netflix бяха само 19,9 млн. Уолстрийт реагира незабавно: акциите на калифорнийската компания загубиха 20% от стойността си при затварянето на борсата.

Световен успех

Броят на настоящите абонати и на гледанията остава стабилен, но увеличаването на новите абонати не можа да достигне темпа от преди пандемията. Смятаме, че това се дължи на редица фактори, включително и на Ковид, който продължава да тегне върху икономиката, както и на трудности от макроикономически характер в различни части на света и най-вече в Латинска Америка“, анализират в компанията.

Всичко работи добре при Netflix. Те просто са изправени пред все по-агресивна конкуренция. За тях става все по трудно да се отличават и да привличат публика“, казва независимият анализатор Робърт Ендерле. От октомври до декември компанията е реализирала приходи в размер на 7,7 млрд. долара, нетна печалба от 607 млн. долара и е привлякла 8,26 млн. нови абонати. Това са резултати, съобразни с очакванията на пазара.

Платформата постигна световен успех с южнокорейския сериал Squid Game, който беше гледан от 142 млн. абонати в средата на октомври, един месец след появата му на екран, което представлява около две трети от потребителите. Това е рекорд. Ръководството на компанията вече потвърди, че ще има втори сезон, но без да определя датата на пускането му.

Увеличаване на абонаментите

Краят ня 2021 г. беше белязан от новия и последен сезон на испанския сериал Къща от карти. За сметка на това през 2022 г. ще трябва да се чака до март, за да се появят хитови заглавия, като втория сезон на Бриджъртън – второто най-популярно в историята на компанията. А същевременно от Netflix обявиха, че ще увеличат с между един и два долара месечните си абонаменти в САЩ. Така базовият пакет ще струва 9,99 долара, докато по-сксъпият – 19,99 долара.

При наличието на относително висока инфлация в момента хората се опитват да съкратят някои текущи разходи“, отбелязва Робърт Ендерле. Производствените разходи също се покачват и не винаги се изплащат. Очакваният с нетърпение сериал Каубоят Бипоп се появи през ноември, но беше спрян след само един сезон. Това се оказа „прекалено скъп провал“, добавя той. Но платформата не може да си позволи да инвестира по-малко, след като ежедневно се сблъсква с могъщата конкуренция на Disney+ и HBO Max.

Netflix получава близо 50% от приходите си през 2018 г. от платформите за видео стрийминг, но според маркетинговата агениця eMarketer до 2023 г. този дял ще спадне на 28%.

Диверсифициране на приходите

От компанията често припомнят, че разглеждат YouTube и видео игрите също като сериозни заплахи. Затова тя пусна в края на миналата година собствени мобилни игри. „Навлизането на Netflix в on-line търговията и във видео игрите показват, че тя се стреми да диверсифицира приходите си“, коментира Рол Верна от eMarketer. Тъй като е водещ фактор в стрийминга и името ѝ е синоним за новите технологии, платформата трябва да отговори на огромни очаквания.

Макар че в този несигурен свят сме изправени пред изостряща се конкуренция, ние сме оптимисти по отношение на перспективите ни за растеж в дъргосрочен план, тъй като стриймингът ще измества все повече кабелните форми на развлечение (традиционната телевизия, ndlr) в света“, заявяват от Netflix в свое комюнике. Те припомнят също за получените награди Еми, еквивалент на Оскар в американската телевизия, от „Короната“ и „Дамски гамбит“ или от филма „The Power of the Dog“.

Коментар на Capital.fr, превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"