fbpx

Пробуждане: могъщите HiTech кампании принудени за масови съкращения

Гигантите в технологичния сектор започват да извършват масови съкращения на персонала. След Twitter и Meta, Amazon вече също изпраща първите си писма за уволнения. Защо тези досега много печеливши мултинационални компании намаляват значително личния си състав, анализира в свой репортаж RFI.

Всемогъщите компании от GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon), които често имаха практически монополно положение, претърпяха бурен растеж през последните двадесет години. Те дори извлякоха големи облаги и от Covid. Пандемията нанесе тежък удар върху голяма част от конвенционалната икономика, но увеличи печалбите им, благодарение на скока на онлайн потреблението.

Новите господари на Уолстрийт с двуцифрени печалби започнаха да назначават на кило. Те изглеждаха непобедими. Но инфлацията явно ще взриви това положение. В този сектор, който практически никога не е преживявал криза, драстичният спад на печалбите от началото на годината има ефект на студен душ, предизвикал вълни от съкращения.

След като Meta освободи 13 000 служители, или 13% от целия си личен състав, Amazon от своя страна предвижда 10 000 съкращения

Световният лидер в електронната търговия нае 800 000 души през 2021 г., в разгара на следпандемичната еуфория. Той почти удвои своя персонал до 1,5 милиона души. Но от момента, в който цените започнаха да се покачват, онлайн търсенето бързо спадна. Amazon незабавно реагира, като намали броя на временните работници в складовете. Обявените съкращения на 10 000 работни места са ново затягане на колана, защото се отнася за позиции с безсрочни договори. А това е само началото на кампанията на новия шеф на Amazon Анди Джаси за лов на глави. И той вероятно ще бъде кървав.

Повечето собственици на американските високотехнологични компании се извиниха публично за тези жестоки съкращения

Някои от тях са свикнали с mea culpa. Такъв е например случаят с Марк Зукърбърг за Meta. Към него се присъединява цяла кохорта от покаяли се. Като Джак Дорси, бившият шеф на Twitter, чийто персонал бе намален наполовина под ръководството на Илон Мъск. Те признават, че са виждали в твърде големи мащаби или че просто са направили погрешна преценка относно безкрайния растеж на онлайн икономиката. Без да се спират, разбира се, подробно на грешките си. Като безграничния ентусиазъм на Марк Зукърбърг за метавселената или този на Джеф Безос за гласовия асистент Alexa.

Тези дейности се преразглеждат към ограничаване, но без да се поставя под въпрос отговорността не техните инициатори. След като тази кратка минута на самокритика отмине, практиките на американския капитализъм отново вземат надмощие. Тези лидери в предприемачеството, възприемани досега като визионери, не помислят нито за секунда да подадат оставка или да ограничат социалните щети, причинени от лошия им стратегически избор.

Служителите на високотехнологичните компании не са вече разглезени деца

За тези млади таланти, често привлечени от баснословни доходи и „готини“ условия на работа, пробуждането е брутално. Първите, които плащат цената, са служителите на Twitter, които в момента се събуждат в един кошмар. Илон Мъск обяви връщането на 40-часовата работна седмица в офиса, слагайки край на дистанционната работа за онези, които избегнат уволнението.

Компаниите от GAFA се превръщат в предприятия като всички останали, които трябва да се адаптират към по-умерен растеж. Но голямата разлика с динозаврите от 20-ти век е, че степента на синдикализация при тях е прекалено слаба. Защото от дълго време тя не само не се препоръчваше, но дори пряко се отричаше от работниците от дигиталния сектор. Но нещата се променят. Вече сме свидетели на колективните действия, през последните месеци в Apple или Amazon, насочени към създаването на синдикати.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"