fbpx

Нов скандал за ограбване и създаването на ниша за бизнес се разгоря в последните дни, след пуснатия от Министерството на енергетиката на 29 април за обществено обсъждане проект за промени в Закона за енергийната ефективност с краен срок за предложения 29 май. Едно от скандалните предложения е разписано в новосъздаден параграф 32а в Закона за енергийната ефективност /ЗЕЕ/, засягащ измененията в Закона за енергетиката /ЗЕ/ в който се казва, че монтираните нови водомери след 25 октомври 2020 г. трябва задължително да са с възможност за дистанционно отчитане. В алинея 2 от същия параграф е казано, че след 1 януари 2027 г. всички водомери трябва да са с възможност за дистанционно отчитане. Разликата между двете алинеи е, че онези, които са си поставили водомери до 25 октомври тази година, след това до 31 декември 2026 г. ще трябва да си монтират и приставка, даваща възможност за дистанционно отчитане на топлата вода или направо да си закупят водомери с такава възможност.

Внасянето на тези промени бърка във всеки джоб на потребителите на битово горещо водоснабдяване по няколко начина. Първо трябва да си закупиш, в повечето случаи по 2 водомера с възможност за дистанционно отчитане. При сегашните цени това са по 90 лв., или 75 лв. според някои специални оферти. Ако дистанционното отчитане бъде направено като задължително за всички потребители на топлинна енергия, то се появява още една допълнителна услуга към сметките ни от топлофикация, която я има и в момента, но не е задължителна. Тя е просто още един разход от около 20-30 лв. годишно. Този разход зависи единствено от икономическата политика на съответната частна фирма за дялово разпределение (ФДР). С две думи цената на тази услуга винаги ще расте. В допълнение се появява и разход за метрологичната проверка на всеки 10 години, който също ще нарасне. Досегашната практика показва, че фирмите, извършващи метрологична проверка на водомерите поставят такива цени, че над 90% от потребителите закупуват нови водомери на всеки 10 г., вместо да ги дават за метрологична проверка. Не на последно място се появява и допълнителен разход от около 30-40 лв. за услугата по подмяна на батериите на тези водомери. По подобие на батериите на разпределителите на топлинна енергия, на тези на водомерите се дава гаранционен период от 2-3 години. Личното ми наблюдение е за 50% сменяемост.

Така тази промяна ще утежни сметките ни със 150-200 лева първоначална инвестиция, 20-30 лв. допълнително годишно плащане, ако услугата се активира и още 30-40 лв., ако се наложи смяна на батерия на водомер. 

Каква енергийна ефективност носи тази промяна?

Отговорът е абсолютно никаква. Цялата идея е създаването на допълнителен бизнес за частни фирми. Бизнесът е за милиони, ако човек се замисли за обхвата на потребителите, които ще засегне. Това е една допълнителна услуга, за която потребителите ще трябва да плащат. Макар да е заложена в ЗЕ и прокарана през ЗЕЕ, ефектът й е нулев. Промяната няма да доведе до намаление на количеството на продаваната ни топлоенергия. Няма как да се избегне досегашното посещение поне веднъж годишно на достъпа на отчетниците на фирмите за дялово разпределение, които да удостоверят физически наличието или липсата на радиатори с разпределители, както и водомери за топла вода с горепосочените вече приставки с възможност за дистанционно отчитане. Ако не го правят, злоупотребите от страна на потребителите ще станат масова практика. Не че и в момента няма подобни случаи.

Друг скандал с неясен за сега изход е предложението на КЕВР за промяна на цената на топлоенергията веднъж годишно или на всеки шест месеца, ако цената на газа даде отклонение с повече от 15%. Това е в леко противоречие с методиката за определяне на цената на природния газ, на която Газпром ще я продава на своите клиенти всеки месец, а именно от нея зависи цената на топлоенергията. В момента цената на суровината върви надолу и по прогнози тя ще продължи да пада още известно време. Ако се приеме проектът на решение, то потребителите ще се окажат донори на топлофикационите дружества. Това няма да е вечно и в момента, в който икономическата обстановка се нормализира и цената на газа тръгне нагоре, ефектът ще е обратен.

В момента единствено КЕВР и Топлофикациите са „ЗА“ тази промяна на цената на топлинната енергия – веднъж годишно. Още повече, че това ще им спести ежемесечни отговорности. Всъщност никой потребител на топлинна енергия не се замисля сериозно как точно си представя своите сметки, ако цената на топлоенергията се променя едва ли не всеки месец.

Какво точно се очаква да види той в своите фактури като сума за плащане?

Реално погледнато, въпросът не е сложен, тъй като реалните продадени количества топлоенергия са регистрирани във втора страница на фактурите ни и по този начин са известни, докато на първа страница са отразени цените. Проблемът идва от потребителите и е чисто психологически. Ако те преодолеят чувството на безнадежност и не плащат колкото им искат, а колкото те преценят – проблемът се решава от само себе си. В изравнителните фактури те ще имат определени количества по определена цена за всеки един ценови период и сумарно ще се види дали трябва да доплащат или да им възстановяват суми. Наличието на повече от един ценови период през отчетния период съществува и сега, като те достигат до три и едва ли за в бъдеще биха надвишили пет броя. Единственият проблем ще касае потребителите, които са с потребление от 2-3 кубика за отчетния период. Проблемът за ФДР ще бъде към кой ценови период да ги поставят.

Най-големият печеливш в този казус отново са топлофикационите дружества. Това е така, защото нищо от него не засяга количествата топлоенергия, която ще продават на потребителите. А това е основният ни проблем с топлофикациите. Реално погледнато те разсъждават по следния начин:

Прибираме едни пари и ги разпределяме ето как:

  • За увеличение на заплатите. Има едно „чудо“, наречено Колективен трудов договор. Той е със силата на закон и не може да се пренебрегва. Доволните служители по-лесно ни защитават и мълчат. 2000 лв. средна заплата хич не е малко. Пък и Държавата е доволна заради данъците.
  • За ремонтните ни фирми. Без ремонти и рехабилитации не може. Мрежите са стари и нужда от ремонти винаги има. Пък и тези наши фирми трябва да са доволни.
  • За плащания на задълженията към Булгаргаз. Колкото пари има. Ако КЕВР отпусне достатъчно повишение на цената, ще платим повече, ако не – ще регистрираме по-голяма загуба в отчетите. Какво толкова. Без парно не може и няма как да ни закрият.
  • За режийни – ток, вода, наеми и поддръжка на сградите, интернет, охрана, резервни части, транспорт, социални придобивки за служителите, за колекторски фирми, съдебни разноски, лицензии към КЕВР, неизбежните заеми и безброй още „храненици на клона“, които ежегодно повишават цените си.
  • За инвестиции…. ако въобще останат средства.

Ако КЕВР позволи повишение на цената – добре дошло. Така ще се намалят загубите. Ако не дадат или понижат цената – просто загубата в отчета ще е по-висока. И това си остават просто числа.

Всички се интересуват от това, как е приключил изминалия отчетен период.

От събраните до момента данни се оказва, че продаденото от топлофикациите количество топлоенергия е на нивото от миналата година с отклонение +/- 1.5-2.5%. В повечето случаи количеството е малко по-малко. Като сума това по-малко продадено количество е компенсирано от по-високата цена спрямо отчетния период 2018-2019 г., въпреки драстичното намаление за април 2020г. Това ще доведе до стойности на сметките ни на нивото от миналата година с отклонения в рамките на статистическата грешка на БДС +/- 1.5% средно.

Реалните стойности на крайните сметки в действителност ще са по-ниски.

Това ще стане известно, след като КЕВР определи по колко ще ни връщат със задна дата за месеците от август 2019 г до края на март 2020 г. Засега обаче те са дълбока тайна и информацията за съответните намаления ще ни бъде давана на порции. На всеки две седмици ще бъдат обявявани намаленията за два месеца. Общото намаление ще бъде отразено в изравнителните ни сметки. Дали намаленията ще се пресмятат по прогнозните ни сметки или по реално изразходваните количества – само „един господ“ и КЕВР знаят.

Ако от КЕВР не направят междувременно разяснителна кампания за това как точно са изчислили тези намаления, предстоящите нови скандали са неизбежни.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"