Липсата на адекватни действия от страна на Софийска вода става причина за появата на висок ръст на общото потребление, което се регистрира в тримесечните ни сметки. Проблемът лъсна с особена сила в последните месеци, а именно от началото на пандемията, откогато Софийска вода официално, но неразгласено публично, забрани на своите отчетници да влизат в домовете на хората и да отчитат показанията на водомерите. Отчетниците масово поставят бележки, в които възлагат като задължение (което по своята същност е незаконно) на потребителите да свалят и отчетат сами показанията на своите водомери и тези стойности да постъпят в Софийска вода. Начините са по телефон, SMS, вайбър, в редки случаи бележка, залепена на вратата или данните да бъдат предоставени като самоотчет директно в Софийска вода. Така отчитането на водомерите става изцяло отговорност на потребителите на услугата. Прехвърлянето на това задължение е незаконно, но не това е същността на този коментар.
Проблемът
Все повече от редовно плащащите потребители, особено тези с висока консумация на вода, получават огромни сметки във фактурите си при тримесечното изравняване. Причината за това е нарасналото количество вода „общо потребление“, която трябва да платят. Представете си общото ви потребление от нормалните 12-15% изведнъж да скочи на 78-79%. При сегашните убийствени цени на водата това се усеща осезаемо.
Причините
Съществуват няколко типа действия на клиентите на Софийска вода при отчитането на водомерите на всеки три месеца. Част от клиентите правят всичко възможно да осигурят достъп на отчетниците на Софийска вода за така наречения „реален отчет“. Други потребители дават „самоотчет“ директно в Софийска вода. В някои случаи потребителите оставят бележки на вратите си със съответните стойности, което към настоящия момент се приема от Софийска вода като законен самоотчет. Съществуват и такива, които никога не отварят вратите си за самоотчет и техните сметки се правят по изчислителен път на база предходни стойности от реален отчет.
Проблемът е там, че освен първия начин всички останали типове отчетност водят до неточност в общата стойност на така нареченото „фактурирано количество“, намиращо се на втора страница от тримесечните ни сметки, което от своя страна води до появата на огромно „общо потребление“ вода.
Ако попитате Софийска вода – причината за неточност в истинността на фактурираното количество е изцяло по вина на потребителите, тъй като им дава възможност да мамят в стойностите, когато няма реален отчет.
Къде тогава е отговорността на водоснабдителното дружество?
Точно никъде. Единствената защита на онези потребители, осигуряващи реален отчет да не бъдат ощетени е разписаното в Наредбата за водоснабдяването задължение на Софийска вода, според което онези, които в рамките на една година не осигуряват достъп за реален отчет на апартаментните водомери, трябва да бъдат поставени „на база“ и на всеки три месеца това количество да бъде завишавано. И именно тук е недомислицата в законодателството. Това е така, защото дружеството не носи никаква наказателна отговорност, ако не постави на база гореспоменатите потребители. По тази причина то не изпълнява това свое задължение с години. Това дава възможност на част от потребителите да дават само самоотчет в продължение на години, на друга – да оставят бележки с показанията на вратите си, а на трета – да не правят нищо, тъй като в този случай просто ще получат бележка с потребление на базата на предходен период. Никой от тези случаи обаче не допринася за истинността на потреблението на вода в сградата. В резултат, с времето разликата между потребеното и фактурираното количество непрекъснато расте. Водоснабдителното дружество го интересува единствено да отчете своите общи водомери в сградата и съвсем не го интересува доколко истински е сборът от показанията на апартаментните водомери.
Най-ощетени в цялата ситуация се оказват потребителите с високо потребление, тъй като те трябва да заплатят по-голямо количество от повишаващото се общо потребление.
Как могат тогава да бъдат защитени тези потребители, които в повечето случаи са редовни платци?
Първият вариант е самите те да агитират своите съседи да осигуряват достъп за реален отчет. Този вариант е очевидно неработещ. Другият вариант е водоснабдителното дружество да изпълни задължението си и да постави неосигурилите достъп на база, като по този начин те ще бъдат принудени да осигурят достъп за реален отчет. Оказва се, че и този вариант не работи, поради нежелание на дружеството. Единствения вариант, който ми хрумва е да се прекъсне достъпа на отчетниците на водоснабдителното дружество до общите водомери. Ако нямат тези показания, от Софийска вода няма как да начислят и съответно разпределят каквото и да е общо потребление. Сигурен съм, че при масово прилагане на това решение – от дружеството ще спрат да неглижират проблема и да започнат да изпълняват законовите си задължения.
В условията на пандемия този проблем ще се задълбочава. Още повече, че Софийска вода отново ще забрани на отчетниците да посещават домовете за отчет. В комплект с постоянно повишаващата се цена най-силно ще го усеща горецитираната вече няколко пъти група от хора с високо потребление.
Постоянно повишаващата се безконтролно и вече убийствено висока цена на водата, в комбинация с бездействието от страна на Софийска вода по отношение на неотварящите за реален отчет създават предпоставки за появата на действия от страна на потребителите, които могат да се определят като измама.
Ето един хипотетичен пример*: Ще започна с фразата „Моля, не правете това у дома си“!
Аз съм потребител с потребление от 12 м3 вода на месец. Спирам допуска на отчетниците на Софийска вода до дома си и започвам да давам занижаващи се месечни отчети, достигайки 6 м3. Правя го една, две, три или дори четири години. Заплащайки заниженото потребление аз не правя нищо друго, освен да предизвикам повишаването на така нареченото „общо потребление“. За три месеца то ще е около 18 кубика. Количеството не би се усетило в повечето блокове и кооперации, още повече в онези, в които има течове. В края на третата година обаче аз ще съм спестил 216 м3 вода, необезспокояван от никого. При сегашната цена на водата това са си почти 600 лв. Предприемам действия по смяната на водомерите, като дори давам някой лев на водопроводчика, за да напише в протоколите, които той ще занесе в Софийска вода показания на водомерите, които ме удовлетворяват. И двамата сме удовлетворени. Софийска вода въвежда показанията на новите водомери на база на получените протоколи и аз продължавам със самоотчетите си, в които продължавам да давам занижени стойности, които се приемат от Софийска вода по закон. Тя не ме проверява, защото всъщност „не й пука“. Ощетените всъщност са съседите. Всеки може да прецени, че спестените 600 лв. стигат за цялата процедура. Дори остават. И това е следствие на високата цена и бездействието на Софийска вода.
*Описаният пример има само и единствено аналитичен характер и не е препоръка за извършването на горепосочените действия