fbpx

Българите достатъчно уверени в управлението на личните си финанси

86% от европейците заявяват, че се чувстват уверени в управлението на личните си финанси, а 73% се чувстват уверени в онлайн банкирането.

Това са част от резултатите на проучване на Евробарометър, публикувано от Европейската комисия. Целта му е да установи как европейците си взаимодействат със света на финансовите услуги, по-специално като се има предвид неговата нарастваща цифровизация и развитието на устойчиви финанси.

Изследването се основава на отговорите на 16 въпроса от 27 862 европейци от всички 27 държави-членки.

Данните за България сочат, че 82% имат увереност при управление на личните си финанси, като изоставаме повече от средните стойности за ЕС при онлайн банкирането – 59% у нас срещу 73 на сто в ЕС.

Изследването констатира, че резултатите варират в различните държави членки, пол, възраст и ниво на образование – което показва необходимостта от непрекъснато внимание към финансовата грамотност. Европейците също се интересуват от устойчивите финанси, но им липсва полезна информация за тях.

Има известен напредък в използването на единния пазар за финансиране на дребно: сред респондентите с текуща сметки, 12% притежават текуща сметка в друга държава-членка, което е увеличение в сравнение с предишното проучване на Евробарометър през 2016 г. В България 10% имат сметки в друга страна членка, но пък изпреварваме впритежанието на инвестиционен продукт в друга държава членка 21% срещу 15 средно за ЕС.

Трите водещи източници на информация за личните финанси на европейците са препоръки от финансови съветници, сравнения на специализирани продукти и препоръки от приятели или семейство. Само 5% от европейците използват информация от социални медии и влиятелни лица, за да вземат финансови решения.

В България най-много (46%) използват сравнения на специализирани продукти.

Използване на еднния пазар

Всеки пети европеец заявява, че финансовите му права са били нарушени, например при откриване на банкова сметка, извършване на плащания или теглене на заем. Сред тях 42% не са подали жалба, което може да наложи подобряване на каналите за гражданите да упражняват правата си, констатира проучването.

Става ясно още, че повечето европейци използват приложение или уебсайт за мобилно банкиране, за да удостоверят самоличността си и да проверят баланса си, както и приложение или уебсайт за мобилно банкиране или плащане, за да плащат в магазини или онлайн. Въпреки това честотата на използване на цифрови финансови услуги варира в различните държави членки. Тези резултати показват, че европейците имат различни навици, що се отнася до цифровите финанси, и изискват непрекъснато внимание върху финансовото включване.

По-голямата част от европейците смятат, че е лесно да теглят пари в брой в района, в който живеят, въпреки че резултатите отново варират значително в ЕС. България е с много високи показатели 95% нямат проблем с тегленето на пари в района, в който живеят.

Освен това един на всеки трима европейци е чувал за разговори относно цифровото евро. Докато повечето признават, че не им е напълно ясно какво означават тези дискусии, около шест на всеки десет европейци искат да знаят повече. Оказва се, че българите са по-любознателни относно цифровото евро – 44% се интересуват и искат да знаят срещу 33 на сто в ЕС.

Повече от шест на всеки десет европейци смятат за важно техните спестявания и инвестиции да не финансират икономически дейности, които имат отрицателно въздействие върху планетата. Само 34% обаче знаят дали техните частни спестявания и инвестиции са инвестирани в устойчиви икономически дейности, а 29% получават информация за въздействието върху устойчивостта на финансовите продукти или услуги. Това показва необходимостта от по-удобна за потребителите информация, за да могат потребителите да правят информиран избор.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"