За първи път подвижен състав за БДЖ ще бъде финансиран с европейски средства чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на Европейския съюз.
Това става ясно от коментар на министъра на транспорта Росен Желязков по време на онлайн дискусия на тема „Перспективите за развитие на железопътния транспорт в България
„Със закупуването на нов подвижен състав целта е да има подмяна на 50 % от подвижния състав в железниците до 2024 г.“ е обявил министър Желязков.
Припомняме, една окритиките към нацианалния план за възстановяване е, че се предвиждат сериозни суми за нереформирани държавни структури.
Желязков е изтъкнал още, че обектите са с висока степен на готовност, като целта е всички да бъдат завършени най-късно до 2026 г.
Включените проекти в „Транспортна свързаност“ са за цифровизация в железопътния транспорт чрез модернизация на системите за безопасност и енергийната ефективност по жп направления от основната и широкообхватната TEN-T мрежа, преустройство и рехабилитация на гарови комплекси Мездра и Червен Бряг и изграждане на интермодален терминал – Горна Оряховица, модернизация на тягови подстанции и секционни постове по протежение на основната и широкообхватната TEN-T мрежа, с изграждане на система за телеуправление и телесигнализация SCADA, осигуряване на устойчива транспортна свързаност и услуга чрез закупуване на енергийно ефективен и комфортен подвижен жп състав и други.
По думите на генералния директор на НКЖИ Красимир Папукчийски от месец март до месец май ще стартират всички проекти в участъка от София до Септември, железопътен възел „Пловдив“, участъка Оризово-Михайлово, гара „Зимница“, сигнализацията и телекомуникацията в участъка Пловдив-Бургас, както и 27-те надлеза, които са свързани с безопасността на движение по скоростната линия в участъка Пловдив-Бургас.
До 2024 година ще имаме готова железопътна магистрала в участъка от сръбската граница до границата с Турция, както и в участъка Пловдив – Бургас, информира още Папукчийски
Акцентирано е и върху подобряване на баланса в направление железопътна инфраструктура в Северна – Южна България. В последните 2 години се работи активно по отсечката Русе – Каспичан.
До 2024 година трябва да бъде подновена 140 км железопътна линия с подсигурени европейски средства за подмяна на за подмяна на осигурителната техника и дигитализация.