fbpx

Бизнесът принципно съгласен с голяма част от антикризисните мерки, остро критикува подхода към пенсиите

Българската стопанска камара, която в момента е ротационен председател на организацията, обединяваща работодаталите, разпространи свое становище относно предложенията за антикризисни мерки на правителството. Пакетът е в дневния ред на днешния извънреден Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС).

От БСК изразяват съгласие за освобождаване от акциз електрическата енергия, природния газ и на втечнения нефтен газ.

Принципно подкрепят и предложението за въвеждане на намалена ставка на ДДС в размер на 9% за доставки на централно отопление“, като коментират, че на фона на увеличението от средно 39,26 на сто за абонатите на топлофикационните дружества, ефектът от намалената ставка на ДДС върху крайната цена, заплащана от потребителите, също би бил незначителен.

БСК не е против и за въвеждане на 9% ДДС за доставки на природен газ, макар че според камарата общият ефект би бил незначителен.

По повод нулевото ДДС за доставки на хляб се изтъква, че мярката ще изисква сериозно увеличаване на капацитета на проверяващите органи, тъй като компонентите по веригата на доставките не са с нулева ставка на ДДС, а тя се въвежда само за крайния продукт. Необходимо е ясно дефиниране на крайните продукти, които се включват в категорията „хляб“, включително и поради наличието на множество стоки-заместители.

Относно компенсирането на гражданите с 25 ст. от цената на масовите горива БСК изтъква, че същността на тази мярка е съпроводена с най-много неизвестни, което прави невъзможно формирането на аргументирано становище: не е ясно какъв ще е механизмът на прилагането й, в т.ч. каква ще е административната процедура за реализиране на мярката; ще доведе ли до допълнителни тежести – административни, финансови, организационни за търговците на горива; какъв ще бъде кръгът на лицата, които са допустими да се възползват от нея. Камарата смята, че мярката може да бъде подкрепена, ако бъде конструирана по олекотен и опростен начин, който да подпомага нискодоходните групи. Възможен подход е подкрепата да се реализира посредством ваучерна система.

От БСК определят като “разочароващ“ факта, че социалните партньори са напълно изолирани от процеса на анализ и мерки в областта на пенсионното осигуряване. Работи се на парче, реактивно и без дългосрочна визия. Решенията са политически и не почиват на принципите на социалното осигуряване.

За предложените увеличения на пенсиите се изтъква, че те не са придружени с абсолютно никакви разчети и анализи. Не са разглеждани на комисия по осигурителни отношения и в Надзорния съвет на Националния осигурителен институт. „Санира се политически „гаф“, допуснат при актуализацията на Държавния бюджет за 2021 г. и Бюджета на държавното обществено осигуряване чрез смесване на пенсионно-осигурителните плащания и „ковид добавките“, заявяват от БСК. Няма абсолютно никаква логика, почиваща на принципите на социалното осигуряване, освен политически дивидент, добавките да бъдат включвани в размера на пенсията, доколкото не са определени на база на осигурителен принос, се заявява в становището.

Стопанската камара подкрепяме предложението за увеличаване на 100 лева прага за ДДС регистрация, доколкото чрез него се цели и намаляване на административната и регулаторната тежест, и подобряване на бизнес средата. В същото време се предлагат още мерки и текстове в Закона, чието изменение би допринесло съществено за постигане на тези цели:

  • Премахване на протоколите за самоначисляване на ДДС (чл. 117, ал. 1). Издадената фактура от доставчика е достатъчно основание за начисляване на данъка от предприятието-получател на стоката/услугата и не е необходимо да се издават и обработват допълнителни документи;
  • Промяна в режима на безвъзмездно предоставяне на хранителни стоки към оператор на хранителна банка чрез премахване изискването всяка опаковка да се маркира с текст „дарение, не подлежи на продажба“, което в редица случаи е неизпълнимо и възпрепятства постигането на целите и мисията на „хранителните банки“;
  • Въвеждане на постоянна данъчната ставка в размер на 9 на сто за „храни, подходящи за бебета или за малки деца“ и „бебешки пелени и подобни бебешки хигиенни артикули“;
  • Удължаване на срока за деклариране и внасяне на данъка за предприятия, подаващи тримесечни справки-декларации, и за тези с деклариран ДДС (за внасяне под определен праг за последните 12 месеца) – декларирането и внасянето на данъка да се извършва веднъж годишно.

Като цяло БСК обръщат внимание относно пакетът с антикризисни мерки, че

1. Освен бюджетният ефект, следва да бъде представен и анализ за прекия и косвен ефект върху засегнатите страни – граждани и бизнес. Само по този начин може да бъде оценено потенциалното въздействие от предлаганите от правителството мерки.

2. Не е представен анализ и оценка как ще бъдат финансирани предложените мерки, въпреки че е представена оценка за общите ефекти от данъчните антикризисни мерки, които се прогнозира да влязат в сила от 01 юли 2022 г., в загуба на данъчни приходи от 530 млн. лв. и допълнителни разходи в размер на 1617 млн. лв. Липсва анализ и върху очаквания ефект върху темпа на нарастване на инфлацията.

3. Мерките, предвидени за физически лица, трябва да бъдат фокусирани върху нуждаещите се, нискодоходни групи на обществото. Доколкото ресурсите са ограничени, от съществено значение е използването им да бъде максимално ефективно.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"