fbpx

Обявиха системата „бонус-малус“ за лобистка и грабеж в полза на застрахователите

Представители на автомобилния бранш реагираха много остро на предложената от КФН за обществено обсъждане система „Бонус-малус“.

Според ръководителите на Конфедерацията на автобусните превозвачи, Българското обединение на шофьорите и Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка тази система е грабеж на застрахователя от шофьора и стимулира паразитна печалба.

Възпитателната функция е роля на закона, а на застрахователя да застрахова и обезщетява. Тази система наказва два пъти за едно и също нарушение, коментира Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи на брифинг в БТА.

По думите й, предложената система е чисто лобистка в интерес на застрахователните компании, а България е единствената държава в Европа, която предлага бонус-малус за извършване на нарушения.

Според председателя на Българското обединение на шофьорите, Христо Радков, по-опасното нещо в тази система е „малус“-ът. Той даде пример, че ако един лек автомобил, притежаван от средностатистическо семейство в България, извършва две или три нарушения за превишена скорост, то само за Гражданска отговорност ще се плащат по 100 лева месечно. При транспортните фирми цифрите стават драстични.

„Ако за 2020 година двама съпрузи от едно семейство не извършат нито едно нарушение, ще платят 500 лв. за двата автомобила (при двигатели от 1600 куб.см. и 2000 куб.см.). Ако обаче само един от двамата бъде засечен да кара в градски условия в превишение от 21 км/ч – например по Цариградско шосе, общо цената ще се оскъпи с 420 лв. Тоест става 920 лв. Ако три пъти за една година двамата са засечени с такова превишение, отиват в най-високия клас „малус“ и увеличението им ще бъде с 1680 лв. Това е само за гражданска отговорност, без да броим данъци, такси и тол системата“, дава пример Радков. 

И всичко това при положение, че българският шофьор кара при най-калпавите пътища и най-лошата организация на движението, добавя Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка. Той е категоричен, че да си добър шофьор не е задължение на „Гражданска отговорност“.

Припомняме, преди няколко дена КФН публикува на сайта си проекта на системата, по която екип от 20 души е работил шест месеца.

Предлагат се две алтернативни скали за „бонус-малус“: едната с 15 (петнадесет класа) при базов „неутрален“ клас 6, пет класа „бонус“ и девет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия „бонус“ клас се реализира отстъпка от 23 % от базовата премия, а в най-утежняващия „малус“ клас се реализира увеличение от 400 % на базовата премия.

Втората скала съдържа 20 (двадесет класа) при базов „неутрален“ клас 8, седем класа „бонус“ и дванадесет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия „бонус“ клас се реализира отстъпка от 25 % от базовата премия, а в най-утежняващия „малус“ клас се реализира увеличение от 400 % на базовата премия.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"