fbpx

Ден след като изпрати Leopard-и на Украйна, Полша спря да получава петрол от Русия

Русия е спряла доставките на петрол за Полша през тръбопровода Дружба, е заявил главният изпълнителен директор на полската рафинерия PKN Orlen, добавяйки, че компанията ще използва алтернативни източници, за да запълни недостига, съобщава Ройтерс.

Агенцията отбелязва, че спирането на доставките по тръбопровода – който е освободен от санкциите на ЕС, наложени на Русия след нейната инвазия в Украйна – идва ден, след като Полша достави първите си танкове Leopard на Украйна.

Ние ефективно осигуряваме доставките. Русия спря доставките за Полша, за което сме подготвени. Само 10% от суровия петрол идва от Русия и ние ще го заменим с петрол от други източници„, заявява главният изпълнителен директор на PKN Orlen Даниел Обайтек в свой туит, цитиран от Ройтерс.

Компанията гарантира, че може напълно да снабдява своите рафинерии по море и че спирането на доставките по тръбопровода няма да повлияе на доставките на бензин и дизел за клиентите й.

От февруари, след изтичането на договора с руската Роснефт, Орлен получава петрол по сделка с руската компания за петрол и природен газ Татнефт, която трябва да доставя по 200 хиляди тона месечно до декември 2024 година.

Спирането на доставките идва и след като президентът на САЩ Джо Байдън посети Варшава и Киев тази седмица в знак на подкрепа за Украйна една година след инвазията.

Спирането съвпада и с одобряването късно снощи от Европейския съюз на десетия пакет от санкции срещу Русия.

След нахлуването в Украйна и преди ЕС да наложи ембарго върху доставките по море от Русия, Orlen спря да купува руски петрол и горива по море. Портфолиото от доставки на компанията сега включва петрол от Западна Африка, Средиземно море, Персийския залив и Мексиканския залив, се казва в съобщението. Освен това има договор за доставка със Saudi Aramco от 2022 г.

Доставките по море достигат до Полша през Naftoport, петролен терминал в Гданск на Балтийско море. Той може да получи 36 милиона тона петрол годишно, надвишавайки обемите, които могат да бъдат преработени от полските рафинерии, и отчасти се използва за доставка на петрол за рафинерии в Източна Германия, които са свързани с Дружба.

Предвид капацитета на Нафтопорт и факта, че имаме и други маршрути за внос на моторни горива, клиентите няма да почувстват никакво въздействие, тъй като Орлен е подготвен за това от месеци“, заявява пред Ройтерс Матеуш Бергер, държавен секретар, отговарящ за стратегическата енергийна инфраструктура.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"