fbpx

Дешифрирането на ДНК и една от най-впечатляващите измами в историята на науката

Статия на Кевин Бергер в Nautilus, в превод на Надежда Александрова

Американският биолог Джеймс Уотсън веднъж казва, че пътят му към Нобеловата награда започва в Неапол, Италия. На конференция през 1951 г. той се запознава с Морис Уилкинс, биофизикът, с когото той и английският физик Франсис Крик през 1962 г. споделят Нобеловата награда за откриване на триизмерния двойноспирален модел на ДНК.

Това е хубава история за учебниците по природни науки. Но има „неудобно първо действие в тази оперета“, пише Хауърд Маркел в книгата си „Тайната на живота“ за драмата зад кулисите на известното откритие. „Погребано под слоеве на интерпретации, обяснения и замъгляване на истината, откриването на молекулярната структура на ДНК е една от големите измами в историята на науката“.

През 1951 г. Уотсън е арогантен 22-годишен постдокторант в университета в Копенхаген. Директорът на лабораторията кани Уотсън и Барбара Райт – също сътрудник в лабораторията, да го придружат на конференцията в Неапол. Самонадеяният Уотсън е доволен, че е поканен на пътуването.

Отегчен от повечето презентации на конференцията, той бива заинтригуван едва когато Уилкинс прожектира изображения на ДНК, заснети с рентгенова кристалография, които показват, че молекулата е възникнала от кристална структура. Уотсън се опитва да се свърже с Уилкинс, но той прави всичко възможно, за да избегне напористия американец.

Независимо от това, срещата на Уотсън с Уилкинс се състои и предопределя бъдещето му. Той е решен да открие точната молекулярна структура на ДНК. Знаейки, че има малък шанс да се присъедини към Уилкинс в лабораторията в King’s College в Лондон, Уотсън се насочва към друга престижна лаборатория, изследваща молекулярни структури – Cavendish Lab в Кеймбридж. Там Уотсън среща неудържимия Франсис Крик и за две години те изграждат първия достоверен модел на структурата на ДНК. Техният модел показва на света как ДНК върши своето и оформя хода на биологичния живот.

По това време родената в Лондон Розалинд Франклин, химик и математик, бележи изключителен напредък в рентгеновата кристалография. Процесът за определяне на атомите, които съставляват една молекула, е изключително бавен. Необходими са стотици фотографски изображения и прилагането на сложни математически формули, за да се определи окончателната форма и размер на молекулата. След като изключително внимателната и търпелива Франклин става известна в кристалографията, тя е наета да деконструира ДНК в King’s College. Уилкинс обаче смята, че ДНК е негово владение и Франклин е била наета като негов асистент, а не като независим учен със собствено мислене и методи.

Уилкинс и Франклин никога не са се разбирали. Казват, че Уилкинс е бил уплашен от нея и я обвинява, че е отказала да приеме ролята на негов асистент.

В „Тайната на живота“ Маркел изгражда многостранен портрет на Розалинд Франклин. Мери Фрейзър, биофизик от King’s College, пише, че Франклин не контактува с никого в лабораторията. „Нейният маниер е доста груб и всички автоматично се дистанцираха от нея и никога не я опознаха. Тя е твърде обсебваща и приема всичко твърде лично, никога не потърси каквото и да е било сътрудничество и помощ от колегите си“.

Франклин не е била приемана на сериозно, постоянно е обект на техните сексистки клюки и в крайна сметка е станала жертва на кражба на труда й.

Крик, Уотсън, Уилкинс

Маркел не е първият, който съобщава за един от най-лошите епизоди в драмата с двойната спирала – Уилкинс, без знанието на Франклин, влиза в стаята й, изважда снимка от експерименти на Франклин, и я показва на Уотсън. „Снимка № 51“ разкрива, че ДНК има триизмерна форма на двойна спирала. „В момента, в който видях това, устата ми се отвори и пулсът ми започна да се ускорява“, пише Уотсън в The Double Helix.

Инцидентът е описан и от Хорас Джъдсън в неговата книга от 1979 г. „Осмият ден от сътворението“ и също така от Бренда Мадокс през 2002 г.в книгата й „Розалинд Франклин: Тъмната дама на ДНК“.

Тъй като разрешение от Франклин не е било поискано, показването на Снимка № 51 остава една от най-впечатляващите кражби в историята на науката.

Откраднатата снимка е първото престъпление срещу Франклин.

Макс Перуц, директор на изследователско звено по биофизика в Кеймбридж, показва на Уотсън и Крик аналитичен доклад за ДНК от Франклин и Гослинг, отново без разрешението на Франклин. Документът позволява на Крик да разбере структурата на ДНК. В книгата си „Двойната спирала“ Уотсън пише, че обосновката за двойната спирала произтича от идеята, че биологичните неща вървят по двойки. „Това са просто глупости“, казва Крик по-късно в интервю. Той признава, че заедно с Уотсън са имали „нужда от улика, за да стигнат до тази точка, а уликата са данните на Розалинд Франклин“.

Едва 30-годишна, Франклин развива рак на яйчниците, който вероятно е резултат от огромното излагане на радиация по време на лабораторната й работа. По време на някои от най-тежките моменти на лечението си, Франклин живее с Крик и съпругата му в къщата им в Кеймбридж. Тя умира през 1958 г. на 37-годишна възраст. Сестрата на Франклин, Дженифър Глин, казва, че Франклин не е изпитвала гняв срещу Крик и Уотсън. По-късно Крик споделя на Ан Сейър, приятелка и биограф на Франклин, че тя е щяла да разреши структурата на ДНК: „С Розалинд беше само въпрос на време.“

Предвид уважението на Крик към Франклин, последното му престъпление с Уотсън срещу нея минава границите. С редица манипулации двамата правят всичко възможно, за да пропуснат официално цитиране на данните на Франклин в техния документ Nature от 1953 г., излагайки своята конструкция на модела с двойна спирала. Когато печелят Нобеловата награда по физиология и медицина през 1962 г., нито Крик, нито Уотсън споменават Франклин. Уилкинс отбелязва само: „Тя направи ценен принос към рентгеновия анализ“.

Номинациите за Нобелова награда по физиология и медицина през 1962 г. на Шведската кралска академия са направени от „едни от най-комплексните и добре информирани учени“. И нито един от тях не споменава Франклин. Всъщност тя не отговаря на условията – наградата не се присъжда посмъртно…

Розалинд Франклин

Съществува обаче доклад за Нобеловата награда по химия от 1960 г. от Арне Уестгрен, професор по химия, който е добре запознат с кристалографските изследвания на ДНК и протеини. Уестгрен пише, че Крик и Уотсън са създали гениална хипотеза, но тези, които заслужават най-голяма заслуга за дешифрирането на ДНК молекулата са Уилкинс, Франклин и Гослинг. Наградата за Крик и Уотсън, която заобиколи тези тримата, „не би заслужавала внимание“, пише Уестгрен, добавяйки, че ако Франклин е била жива, „тя можеше да има претенции да получи своята част от наградата“.

Бляскавата репутация на Уотсън е засенчена от расизма в многократните му коментари, че чернокожите притежават по-нисък интелект от белите поради генетиката. Расизмът на Уотсън винаги е бил част от неговия характер. Когато е в Неапол през 1951 г., той пише на родителите си: „Целият град може да бъде описан като бедняшки квартал, хората са окаяно бедни, живеят в условия, в сравнение с които негърската част на Чикаго изглежда дори приятно.“

Когато Маркъл пита 90-годишния Уотсън, ако Франклин е била жива през 1962 г., дали не е заслужавала да сподели Нобеловата награда с него, – „Той бавно се надигна от стола си и с един пръст, насочен директно към мен, произнесе високо: „Обикновено не печелите Нобелова награда за данни, които не можете да интерпретирате“. На следващият въпрос, че Уилкинс през 1953 г. също не може да интерпретира данните, Уотсън, усмихвайки се, отговаря: „Искахме и Морис да получи Нобеловата награда, защото всички го харесвахме…

Маркел, изтъкнат професор по история на медицината в Мичиганския университет, е запознат с егото и ревността, които се разпространяват в света на науката. „Винаги има конкуренция, битки и лошо поведение и в собствената си кариера съм виждал това да се случва“, коментира той.

Все пак защо Уотсън и симпатичният Крик извършват този грях, заличавайки ролята на Франклин в разбиването на биологичния код на живота?

Те имаха личен интерес да опишат историята на двойната спирала“, казва Маркел. „Те искаха да контролират историята, като разказват своята.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"