fbpx

ЕС готви нови мита на китайските електроавтомобили

Предстои Европейската комисия да уведоми производителите на автомобили, че временно ще наложи допълнителни мита до 25% върху вносните китайски електрически превозни средства от следващия месец, съобщи първо Financial Times, цитиран от Ройтерс. Това се случва по-малко от месец, след като Вашингтон учетвори митата за китайски електромобили до 100%, а действията на ЕК идват, тъй като европейските производители на автомобили са изправени пред предизвикателство от притока на по-евтини електромобили от китайски конкуренти.

По-късно от ЕК потвърдиха, че като част от текущото си разследване Комисията временно заключава, че веригата на стойността на електрическите превозни средства с батерии (BEV) в Китай се облагодетелства от несправедливо субсидиране, което създава заплаха от икономическа вреда за производителите на BEV в ЕС. Разследването също така разгледа вероятните последици и въздействието на мерките върху вносителите, ползвателите и потребителите на BEV в ЕС.

Вследствие на това Комисията се е свързала с китайските власти, за да обсъди тези констатации и да проучи възможните начини за разрешаване на идентифицираните проблеми по съвместим със Световната търговска организация (СТО) начин.

В този контекст Комисията оповестява предварително нивото на временните изравнителни мита, които ще наложи върху вноса на електрически превозни средства с батерии („BEV“) от Китай. Ако разговорите с китайските власти не доведат до ефективно решение, тези временни изравнителни мита ще бъдат въведени от 4 юли чрез гаранция (във формата, която ще бъде определена от митниците във всяка държава-членка). Те ще бъдат събирани само ако и когато бъдат наложени окончателни мита.

Индивидуалните мита, които Комисията ще приложи към тримата включени в извадката китайски производители, ще бъдат:

  • BYD: 17,4%;
  • Geely: 20%;
  • SAIC: 38,1%.

Други производители на BEV в Китай, които са съдействали на разследването, но не са включени в извадката, ще бъдат подложени на среднопретеглено мито от 21 %.

Всички други производители на BEV в Китай, които не са съдействали на разследването, ще бъдат подложени на мито от 38,1 %.

Припомня се, че на 4 октомври 2023 г. Комисията официално е започнала служебно антисубсидийно разследване на вноса на акумулаторни електрически превозни средства за пътници с произход от Китай. Всяко разследване трябва да приключи в рамките на максимум 13 месеца от започването му. Временните изравнителни мита могат да бъдат публикувани от Комисията в рамките на 9 месеца след започването (т.е. най-късно до 4 юли). Окончателните мерки трябва да бъдат наложени в рамките на 4 месеца след налагането на временните мита.

След обосновано искане един производител на BEV в Китай – Tesla – може да получи индивидуално изчислена митническа ставка на окончателния етап. Всяка друга компания, произвеждаща в Китай, която не е избрана в окончателната извадка и желае да бъде проучена нейната конкретна ситуация, може да поиска ускорено преразглеждане, в съответствие с основния антисубсидиен регламент, веднага след налагането на окончателни мерки (т.е. 13 месеца след започването) . Срокът за приключване на такава рецензия е 9 месеца.

Китай упреква ЕС за антисубсидийното разследване, призова за сътрудничество и лобира за отделни страни от ЕС, но не изясни напълно какъв ще бъде отговорът му на митата.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"