Текстът е от изданието EU Tech Loop…
Европейската комисия обяви четвъртия си пакет от мерки, насочен към опростяване на припокриващи се, прекомерни или остарели правила и изисквания, които създават висока административна тежест за европейските предприятия. Четвъртият пакет очертава две дигитално ориентирани промени: опростени изисквания за водене на записи съгласно GDPR за по-големите компании и въвеждане на принципа „дигитално-първо“ за лицензиране на продукти за ограничен брой сектори.
Първите впечатления са донякъде неубедителни. Разликата в европейската конкурентоспособност няма да бъде преодоляна чрез постепенни промени. Още по-лошо – европейските предприемачи, които се надяват на по-конкурентоспособна Европа и нетърпеливо споделят всяко оптимистично медийно заглавие за ЕС „най-накрая намалява бюрокрацията!“, „преосмисляне на Закона за изкуствения интелект“ или „преглед на GDPR“, може да се почувстват обезкуражени.
Да, предложените мерки за опростяване ще помогнат на европейските малки и средни предприятия (МСП) да спестят пари, но е малко вероятно те да имат така необходимия пробив, необходим за овластяване на местните предприемачи в световната технологична надпревара.
Европейската комисия наистина е в трудна позиция. От една страна, вдъхновени от доклада за конкурентоспособността на Марио Драги, много европейци призовават за промени във функционирането на бюрокрацията на ЕС. „Конкурентоспособността“ се превърна в мантра, която означава различни неща за различните хора, но трябва да се обърне внимание на нея. Междувременно Комисията смята, че не може да си позволи да отвори отново определени цифрови и информационни регулации от страх да не затъне отново в дългогодишни преговори.
И все пак е малко вероятно да се стигне до смислена промяна без преразглеждане на поне някои от регулациите – или поне без издаване на ясни препоръки към държавите членки как да облекчат определени елементи, например, от правилата за защита на данните, където това би могло да донесе осезаеми обществени ползи за потребителите.
Можем само да се надяваме на по-смели действия в предстоящите омнибус пакети и обещаната проверка за цифрова пригодност.
По-лесно водене на документация за компании с под 750 служители
Основната промяна в намаляването на административната тежест съгласно GDPR е, че компаниите с по-малко от 750 служители, в сравнение с предишния праг от 250, вече ще се възползват от по-облекчени изисквания за водене на документация.
В момента GDPR предвижда, че това не е задължително за МСП или организации с по-малко от 250 служители, освен ако обработката от страна на това образувание вероятно ще доведе до риск за правата на субектите на данни, обработката не е случайна или обработката включва чувствителни лични данни или данни за престъпления.
Предложението за опростяване на единния пазар би разширило тази дерогация до МСП и организации с по-малко от 750 души. Предложението би опростило и задължението за водене на записи за тези субекти, като изисква водене на записи само в случай на обработка с „висок риск“ в голям мащаб. Предложението ще помогне да се избегнат ситуации, в които МСП все още биха били задължени да поддържат записи, въпреки че не обработват данни, които се считат за високорискови.
Принципът „цифров по подразбиране“ в някои области: трябва да бъде норма през 2025 г.
Другото предложение, ориентирано към цифровите технологии – прилагането на принципа „цифров по подразбиране“, което би премахнало задължителните изисквания за хартия в законодателството за продуктите – е стъпка в правилната посока. Жалко е обаче, че тези видове мерки все още са необходими през 2025 г., когато този принцип вече би трябвало да е норма.
Комисията смята, че това би могло „да насърчи публичните органи да преосмислят обработката на подадени документи или доклади от компаниите“. На Комисията й трябват правомощията да предлага не само моркови, но и тояги на държавите членки, които не отговарят на основните цифрови стандарти, очаквани в развития свят – стандарти, които европейските потребители и предприемачи с право заслужават.
„Предложението предвижда цифровизацията на декларацията за съответствие на ЕС, както и обмена между компетентните национални органи и икономическите оператори. Предложението допълнително дава възможност на производителите да предоставят инструкции за употреба на крайните потребители в цифров формат, вместо на хартия; <…>
Засегнатите сектори са: оборудване за шум на открито, транспортируемо оборудване под налягане, ограничаване на опасните вещества в електрическото и електронното оборудване, плавателни съдове за отдих, прости съдове под налягане, електромагнитна съвместимост, неавтоматични везни, измервателни уреди, асансьори, ATEX, ниско напрежение, радиооборудване, оборудване под налягане, морско оборудване, въжени линии, лични предпазни средства, газови уреди, машини, батерии и екодизайн.“