fbpx

Европа в готовност за нова търговска война със САЩ

Европа казва, че е готова да изрови томахавката на войната срещу Съединените щати, заради субсидиите, които амерканското правителство отпуска за електрическите автомобили местно производство. На път ли са двата партньора и съюзници да подновят търговската война, анализира RFI*.

Европейците ще се обърнат към Световната търговска организация (СТО), ако е необходимо“, твърди комисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон. СТО е инстанция, където битките обещават да бъдат дълги и скъпи. Вашингтон и Брюксел много добре знаят това, тъй като в продължение на петнадесет години водеха непрекъсната борба оносно субсидиите, които и от двете страни на Атлантическия океан се предоставяха на съответните им водещи фирми в самолетостроенето. Тиери Бретон отива по-далеч: той размахва заплахата от репресии.

Нека припомним фактите: в рамките на борбата си с инфлацията, Джо Байдън обяви през лятото широк план за помощ, който включва мярка пряко засягаща европейците. Става дума за данъчен кредит в размер до 7500 долара за закупуването на електрическа кола, при условие, че тя е произведена, включително и батерията, в американски завод.

Протекционизъм

Можем да говорим за протекционизъм, тъй като европейските автомобили на практика се оказват дискриминирани на американския пазар. За европейската автомобилна индустрия това е двоен удар: от една страна нейната продукция е неконкурентноспособна поради разликата в цената на енергията; а сега от друга страна тя ще бъде изхвърлена от пазара на електрически автомобили, който е най-перспективния сегмент на американския пазар. Това е още по-разочароващо за европейците, тъй като стимулът, който в Европа се предоставя за закупуването на електрически автомобил, се отнася за всички коли, независимо от страната им на произход.

Дали това не е голямото завръщане към „America first“ (Америка на първо място)?

Изглежда, че е точно така. Повярвахме прибързано, че лозунгът „Да направим Америка отново велика“ вече не е актуален след поражението на Доналд Тръмп на президентските избори, но идеите заложени в него продължават да са живи, включително и в рамките на Демократическата партия. С една голяма разлика: Доналд Тръмп обяви търговска война първо на Китай, след това и на Европа чрез увеличаването на митата, докато Джо Байдън предприема мярка, която не е нападателна, а по-скоро отбранителна, предназначена да подкрепи американската индустрия.

Скритите мотиви на тази мярка имат определено електорален характер: да се спечелят сърцата и следователно гласовете на американските сини якички. Тези работници от „ръждивия пояс“ (областите от средния запад, където след 1980 г. индустрията западна) и особено от Пенсилвания, се отвърнаха от демократите, за да гласуват за Тръмп преди шест години; днес на междинните избори се вижда промяна.

Екологично измерение на проблема

Вече много забележимото затопляне на планетата и скокът на цените на суровия петрол, породиха спешна нужда от разработване на алтернативни решения. Обширният американски план, обявен това лято, отговаря на тази спешност. Проблемът е, че Джо Байдън предпочете да продължи напред сам, а не колективно.

Само съвместните действия на всички държави могат ефективно да допринесат за борбата с глобалното затопляне, заявяват ясно експертите, събрали се на COP27 в Египет. Ще бъде ли чуто това послание във Вашингтон? За да избегнат търговската война, която европейците са готови да активират, представителите на двете страни ще се срещнат през декември, за да обсъдят търговските въпроси. Коментира се, че резултатът от проведените междинни избори в САЩ ще има определящо влияние върху бъдещите разговори.

*Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"