fbpx

Феноменалният възход на индустрията на лукса

След по-малко от 24 часа във френската столица се открива Парижката седмица на модата. След като две години съществуваше само във виртуален формат, големите марки се връщат към публичните дефилета, пише RFI.

А техните собственици очакват впечатляващи приходи. През 2020 г. поредицата карантини и парализата на въздушния транспорт буквално лишиха привържениците на модата от любимото им прекарване на времето. Индустрията на лукса, която никога не е познавала криза, изпадна в застой. Но този лош период вече е преодолян и продажбите през последната година достигнаха нивото от 2019 г.

Въпреки заплахата от Омикрон, 2022 г. изглежда твърде обещаваща. Поради тази причина, от големите фирми се връщат към публичните дефилета в световната столица на модата. Повечето от марките на висшата мода ще покажат своите модели следващата седмица, тъй като седмицата на модата в действителност продължава 15 дни.

Марките за висша мода предлагат също и виртуални събития

Интернет се превърна в незаобиколим канал за тази индустрия. Хората все по-малко купуват в магазините, за сметка на поръчките от компютъра вкъщи. С Ковид-кризата on-line продажбите се удвоиха през последната година. Те представляват вече 22% от оборота на индустрията на лукса и пред тях има още много място за развитие. В този контекст жизнено необходимо е да се предложи виртуално дефиле.

Действащите лица в отрасъла разработват лакомо новите пространства, открили се пред тях чрез инстументите на Интернет. Balmain организира продажба на търг чрез незаменим токен на 3 модела, специално създадени за куклата Барби. Тоалетите ще бъдат също достъпни и във версия за възрастни без разлика на пола, защото дрехите, оцветени в розово, могат да бъдат носени както от феновете на Кен, така и от тези на Барби.

Според банката Morgan Stanley възможностите за съчетаване на лукса с видео игрите или с виртуалните светове на метавселената може да генерира допълнителен оборот от 50 млрд. евро. Днес общият оборот се изчислява на 283 млрд. евро.

Луксът също е обхванат от инфлацията: цените растат главоломно

В отрасъла, където нещата не се правят половинчато, даже можем да говорим за хиперинфлация, тъй като покачването на цените се измерва с двуцифрено число. Малката чанта Chanel от ватирана кожа и с позлатена верижка  се повиши с 30%, като само за няколко месеца цената ѝ скочи от 5 500 на 7 300 евро. Фирмите се позовават на повишаването на заплатите, на проблемите с доставките, които ги принуждават да изкупуват стоките на доставчиците, за да си гарантират своите производствени линии.

Но действителността е по-прозаична: когато една чанта се продава твърде добре, създателят ѝ увеличава цената, за да постигне уникалност, а уникалността увеличава търсенето. Това е икономически принцип типичен за индустрията на лукса, който се употребява, но и с който се злоупротребява. Чантата, която си купуваш, се превръща във финансова инвестиция и нейната цена нараства с изпреварващи темпове.

Голямото нарастане на цените обяснява успеха на продажбите на ретро луксозни стоки

Във вселената на луксозното потребление цената има второстепенно значение. Ако търсенето на дрехи и предмети на оказион нараства, това е най-вече, за да се отговори на очакванията на супер богаташите, които проявяват загриженост за карбоновия отпечатък, който носи тази индустрия, отдавна намираща се в червения сектор.

Все повече марки организират свои линии за рециклиране. Очаква се това да се превърне в източник на оборот за десетки милиарди евро. Това облекчава гузната съвест на техните клиенти, но не и планетата. Тъй като индустрията на лукса произвежда все повече и повече, за да задоволи търсенето, което ще доведе съответно и до увеличаването на въглеродните ѝ емисии през 2022 г.

Превод Георги Саулов




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"