fbpx

Изискванията на ЕК относно кръговата икономика застигнаха и автомобилния сектор

Европейската комисия предложи мерки за подобряване на циркулярността на автомобилния сектор, обхващащи проектирането, производството и третирането в края на жизнения цикъл на превозните средства.

Очаква се предложените действия да генерират 1,8 милиарда евро нетни приходи до 2035 г., със създадени допълнителни работни места и подобрени приходи за индустрията за управление на отпадъци и рециклиране. Освен това те ще допринесат за по-добра пътна безопасност в трети държави, като предотвратяват износа на неизправни превозни средства и намаляват вредното замърсяване и рисковете за здравето в страните, внасящи употребявани превозни средства от ЕС.

Предложеният регламент, който заменя настоящите директиви относно излезлите от употреба превозни средства и относно възможността за повторна употреба, възможност за рециклиране и оползотворяване, се очаква да има значителни ползи за околната среда, включително годишно намаление от 12,3 милиона тона емисии на CO2 до 2035 г., по-добра оценка от 5,4 милиона тонове материали и повишено възстановяване на критични суровини. Прилагането на регламента ще доведе до дългосрочно спестяване на енергия на етапа на производство, намалена зависимост от внос на суровини и насърчаване на устойчиви и кръгови бизнес модели.

Прогнозира се, че автомобилният сектор ще стане най-големият потребител на критични суровини, използвани в двигателите за електронно задвижване в Европа. Повишаването на устойчивостта на ЕС срещу прекъсвания на веригата за доставки и намаляването на зависимостта му от вноса на критични суровини е от ключово значение за прехода към превозни средства с нулеви емисии. За да улесни прехода на сектора, Комисията е преразгледала съществуващото законодателство и предлага единен регламент, който се фокусира върху няколко ключови елемента за подобряване на качеството при проектиране, събиране и рециклиране, като същевременно улеснява задълженията за докладване:

  • „Цикъл на дизайна“: Подобряването на кръговрата в проектирането и производството на превозни средства ще помогне да се гарантира, че те могат лесно да бъдат разглобени. Производителите на автомобили ще трябва да осигурят ясни, подробни инструкции как да се сменят и премахват части и компоненти по време на употреба и в края на жизнения цикъл на превозното средство.
  • „Използвайте рециклирано съдържание“: 25% от пластмасата, използвана за производството на ново превозно средство, ще трябва да идва от рециклиране, от които 25% трябва да бъдат рециклирани от излезли от употреба превозни средства.
  • „Отнасяйте се по-добре“: Мерките ще доведат до възстановяване на повече и по-качествени суровини, включително критични суровини, пластмаси, стомана и алуминий. 30% от пластмасите от излезли от употреба превозни средства трябва да бъдат рециклирани. Допълнителни мерки ще подкрепят пазара за повторна употреба, повторно производство и обновяване на части и компоненти на превозно средство. Държавите-членки се насърчават да предоставят стимули на сервизите и подпомагане на продажбата на резервни части.
  • „Подобряване на управлението“: Новите правила ще засилят отговорността на производителя чрез установяване на национални схеми за разширена отговорност на производителя съгласно единни изисквания. Тези схеми ще имат за цел да осигурят подходящо финансиране за операции по задължително третиране на отпадъци, да стимулират рециклиращите да подобряват качеството на рециклираните материали от излезли от употреба превозни средства, като по този начин насърчават засилено сътрудничество между операторите по третиране и производителите.
  • „Събирайте повече и по-интелигентно“: За да се спре „изчезването“ на превозни средства, предложението предвижда по-добро прилагане на настоящите правила и увеличава прозрачността. Това означава повече инспекции, цифрово проследяване на излезли от употреба превозни средства в целия ЕС, по-добро отделяне на стари автомобили от излезли от употреба автомобили, повече глоби за нарушения и забрана за износ на употребявани превозни средства, които не са годни за движение.
  • „Покриване на повече превозни средства“: Обхватът на тези мерки ще бъде постепенно разширен, за да включва нови категории като мотоциклети, камиони и автобуси, като се гарантира по-всеобхватно покритие.



Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"