fbpx

Изненадват фирми с по две фактури за ток

Фирми получават вече по две фактури за ток, показва проверка на БТА след сигнал на небитов потребител, че от този месец е получил две фактури за ток и трябва да плати по-голяма сума от очакваното.

Преид БТА дружеството в Пловдив – „EVN Електроснабдяване“ (EVN ЕС), е потвърдило, че „в резултат на динамиката в пазарните процеси настъпва промяна в условията за доставка на електрическа енергия от EVN EC в качеството му на търговец на свободния пазар.

Поради тези причини от настоящия месец има промени в начина на плащане на дължимите от клиентите на дружеството суми, по силата на които EVN ЕС въвежда етапно плащане. Това означава, че от ноември 2022 г. клиентите на EVN EC ще получават две фактури. Едната е месечната фактура, която, както и досега, отразява потребената от тях електрическа енергия през предходния месец („Месечна фактура“), включваща съответните държавни компенсации. Тя се издава в последния ден на месеца.

Другата се нарича „Етапна фактура“, която ще е 50 процента от стойността на месечната фактура преди компенсации и други приспадания. Сумата, получена по тази фактура, е необходима за покриване на разходите, направени от ЕVN EC за закупуване на вече потребената от клиентите през текущия месец електроенергия. Етапната фактура се издава 3 дни след издаването на месечната фактура. Стойността на платената „Етапна фактура“ ще се приспада от месечната фактура, което гарантира, че както и досега ще се заплаща само това, което клиентите са потребили. Срокът за плащане и отчетният период остават без промяна. 

Компенсациите, дължими от държавата съгласно действащия към момента компенсаторен механизъм, се отразяват в месечната фактура, както и досега. В случай на промени във вече въведения държавен компенсаторен механизъм, EVN EC си запазва правото да адаптира начина на отразяване на дължимата компенсация.

БТА информира, че около 44 000 небитови клиенти в Югоизточна България получават електроенергията си от EVN в качеството му на Доставчик от последна инстанция (ДПИ). Тази група небитови клиенти е с разнообразен профил: общини, училища, стопански лица фирми, посочват от електроразпределителното дружество.

Запитване на агенцията показва, че „Електрохолд Продажби“ не изисква и не взима аванси от клиентите си на свободен пазар – небитови потребители.

От „ЕНЕРГО-ПРО“ са посочили, че клиентите на свободен пазар избират търговци за доставка на електроенергия и подписват индивидуални договори. Евентуални клаузи в тези договори за авансови плащания по фактури са част от търговската политика на всеки един доставчик на свободен пазар. „ЕНЕРГО-ПРО Енергийни услуги“, търговското дружество от групата ЕНЕРГО-ПРО Варна, има подобни клаузи с големите си клиенти на свободен пазар с цел избягване на ликвидна опасност, тъй като се налага енергията от борсата да се закупува и заплаща предварително.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"