fbpx

България и още осем страни от ЕС готвят дело срещу пакет „Мобилност“

България и още осем страни членки на ЕС обмислят да заведат дело срещу новите транспортни правила, известни като пакет „Мобилност“.

Това заявяват дипломати, цитирани от Ройтерс и БНР.

Припомняме въпросните правила изискват ТИР-ове да се връщат у дома на всеки 8 седмици, което не е приемливо за страната ни, предвид географското ни положение.

По-богатите страни членки, включително Франция и Холандия, настояват за реформата и спорът раздели по линия изток-запад блока, който и без това понесе щети заради Брекзит, става ясно още от публикацията.

По-бедните страни от източния фланг на ЕС искат да се облагодетелстват от предлагането на по-евтини услуги, за да разширят своите икономики и да наваксат с растежа след десетилетия зад Желязната завеса. Техните камиони и шофьори пътуват в ЕС, а Франция и други страни се притесняват, че тази практика ощетява собствените им шофьори, заявяват източниците на агенцията.

Припомня се, че в новите правила, които се очаква да бъдат дискутирани от Европарламента идните месеци, е заложено седмичната почивка от поне 45 часа да се прекарва извън превозното средство, но не на паркинг, като работодателите трябва да плащат за настаняването.

Но България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия, Литва, Естония, Малта и Кипър са против тези реформи, заявяват дипломатическите източници.

„Това ощетява сериозно нашите компании. Ако нямаме друг избор, ще подадем съдебен иск в Европейския съд“, заявява дипломат от въпросните страни.

Според източноевропейците, коментира Ройтерс, връщането на празни камиони носи икономически вреди и оставя сериозен въглероден отпечатък в момент, в който блокът се стреми да ограничи вредните емисии с цел борба с климатичните промени.

Западът, от друга страна, вижда в настоящите практики в транспортния сектор социален дъмпинг – практиката на прехвърляне на операции в страни с по-ниски данъци, заплати или по-слаби права на работниците, изтъква агенцията, цитирана от БНР.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"