От 2020 г. цените на горивата и смазочните материали за личния транспорт в ЕС показват значителна нестабилност. Годишните темпове на инфлация са отрицателни през май 2020 г. (-19,5%), но започват да нарастват рязко през 2021 г., достигайки +33,4% през ноември същата година. Пикът е достигнат през юни 2022 г. (+39,2%) и след това започва да се забавя, като през 2023 г. стана отрицателен, сочат данните на Евростат. Тези вариации отразяват въздействието на пандемията от COVID-19 и руската инвазия в Украйна.
През август 2024 г. 24 държави от ЕС отчитат отрицателни годишни темпове на промяна или по-ниски цени в сравнение със същия месец на миналата година. Швеция (-20,7%) отчита най-голям спад, следвана от Белгия (-8,9%) и Словакия (-8,4%). Междувременно Словения (-2,0%) и Полша (-1,7%) регистрират най-малко понижение. Цените в Малта останаха без промяна, а Румъния (+2,4%) и Ирландия (+4,0%) претърпяват увеличение на годишния темп на промяна.
В България е отчетен годишен спад от 4,1%, като страната ни изостава леко от средното за ЕС намаление на цените.
Средно за ЕС през август 2024 г. цените на горивата и смазочните масла са с 6,1% по-ниски от август 2023 г.
Разглеждайки конкретно дизела и бензина от 2020 г., данните показват, че цените през изминалия август са били съответно със 7,4% и 5,5% по-ниски в сравнение със същия месец на миналата година. От 2020 г. насам най-голямото увеличение на цените се наблюдава през юни 2022 г., +45,2% за дизела и +35,7% за бензина.
Докато увеличенията на цените на дизела като цяло са по-ниски от тези на бензина, цените на дизела се повишават по-бързо от цените на бензина от септември 2021 г. до март 2023 г. От този месец нататък увеличенията на цените на дизела остават под тези на бензина, но ситуацията отново се обръща през юни, юли и август т.г.