fbpx

Прогнозират ръст на търсенето на газ и дефицит на LNG

Световният пазар на втечнен природен газ е изправен пред сериозни сътресения. Премахването на анти-COVID ограниченията в Китай и по-нататъшният икономически растеж в Азиатско-тихоокеанския регион (АТР) може да доведе до недостиг на газ в Европа, коментира в своя публикация Олга Белоглазова, ръководител на Московския енергиен център B1, цитирана от ТАСС.

Според Белоглазова, въпреки желанието на много страни да намалят зависимостта си от въглеводородите, според оптимистичния сценарий световното търсене на газ ще нарасне с 12,8% през следващите осем години. В същото време ще нараства значението на доставките на втечнен природен газ (LNG), с който Европа планира да замени тръбопроводния газ от Русия.

От 2019 г. до 2021 г. търговията с LNG в света се е увеличила с 8,5%, до 372 милиона тона, а за 10 месеца на тази година обемът на доставките е достигнал 87% от целия внос за 2021 г. Около 63% от доставките през януари-октомври са за ATP и 32% – за Европа“, отбелязва експертът. В същото време тя добавя, че ако в Азиатско-тихоокеанския регион са намалили вноса с 23% спрямо 2021 г., то в Европа се е увеличилил с 30%. Според Белоглазов това се дължи на отказа на ЕС от тръбопроводен газ от Русия и намаляването на търсенето от Китай и Индия, включително поради анти-COVID ограниченията.

Европа, според Белоглазова, вече трябва да се състезава за доставки, превозвани от ограничен брой кораби, с Южна Корея и Япония, където търсенето на газ е скочило заради нетипично горещо време. „Въпреки това, в случай на окончателно премахване на анти-COVID ограниченията, Китай може отново да започне да увеличава покупките. Това ще доведе до недостиг в Европа и пазарният баланс ще продължи да се възстановява чрез намаляване на търсенето, а не чрез увеличаване на предлагането“, казва тя.

Конкуренцията за обеми между регионите, според експерта, може да предизвика сериозни сътресения на газовия пазар. По-конкретно, битката за капацитета на танкерите вече е започнала: цената на превоза на газов танкер достига 400 000 долара на ден, а разходите за изграждане на кораб за година са се увеличили със 190 милиона долара до 240 милиона долара.

Европа разчита на Катар и САЩ за доставките на газ, като планира да увеличи покупките на LNG до 50 милиарда кубически метра, или около 35 милиона тона, до 2027 г. Въпреки това, отбелязва Белоглазова, Катар е предложил на ЕС да закупи от него втечнен природен газ по 20-годишен договор без препродажба. Освен това продавачите на LNG искат от клиентите да плащат на много по-високи цени при нови дългосрочни договори. Например водещи доставчици в индустрията предлагат 10-годишни договори, започващи през 2023 г., на цени около 75% по-високи от подобни сделки, сключени миналата година.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"