fbpx

Рафинирането – сред основните причини за скъпите горива

Шофьорите по целия свят изпитват болка, когато отидат до бензиностанцията, а разходите за отопление на сгради, производство на електроенергия и промишлено производство нарастват.

Цените бяха повишени още преди Русия да нахлуе в Украйна на 24 февруари. Но от средата на март цените на горивата се покачиха доста повече, отколкото петролът. Голяма част от причината е липсата на адекватен капацитет за рафиниране и преработка на суровия петрол в бензин и дизел, за да се отговори на голямото глобално търсене, анализира Ройтерс в свой репортаж.

Колко могат да произвeдат световните рафинерии дневно?

Като цяло има достатъчно капацитет за преработка на около 100 милиона барела петрол на ден, според Международната агенция по енергетика, но около 20% от този капацитет не може да се използва. Голяма част от този неизползваем капацитет е в Латинска Америка и на други места, където липсват инвестиции. Това оставя някъде около 82-83 милиона барела на ден в прогнозния капацитет.

Колко рафинерии са затворени?

Рафиниращата индустрия изчислява, че светът е загубил общо 3,3 милиона барела дневен капацитет за рафиниране от началото на 2020 г. Около една трета от тези загуби са настъпили в Съединените щати, а останалите в Русия, Китай и Европа. Търсенето на гориво се срина в началото на пандемията, когато блокирането и хоумофисът бяха широко разпространени. Преди това капацитетът за рафиниране не е намалявал нито една година в продължение на поне три десетилетия.

Ще се вдигне ли рафинирането?

Глобалният капацитет за рафиниране се очаква да се увеличи с 1 милион барела на ден през 2022 г. и 1,6 милиона барела дневно през 2023 г.

Колко е намаляло рафинирането сравнено с преди пандемията?

През април се преработваха 78 милиона барела дневно, което е рязко намаление от средните 82,1 милиона барела на ден преди пандемията. IEA очаква рафинирането да се възстанови през лятото до 81,9 милиона барела на ден, след като китайските рафинерии се върнат към работа.

Къде рафиниращят капацитет е извън дейност и защо?

Съединените щати, Китай, Русия и Европа работят с рафинерии с по-нисък капацитет, отколкото преди пандемията. Американските рафинерии затвориха капацитет от близо един милион барела на ден от 2019 г. по различни причини.

Близо 30% от нефтопреработвателните мощности на Русия са бездействали през май, съобщиха източници пред Ройтерс. Много западни държави отхвърлят руското гориво.

Китай има най-много свободен капацитет за рафиниране, износът на рафинирани продукти е разрешен само при официални квоти, предоставени главно на големи държавни рафиниращи компании, а не на по-малки независими компании, които държат голяма част от свободния капацитет на Китай.

От миналата седмица скоростта на работа в подкрепяните от държавата рафинерии в Китай е средно около 71,3%, а в независимите рафинерии – около 65,5%. Това е по-високо спрямо по-рано тази година, но ниско по исторически стандарти.

Какво друго допринася за високите цени?

Разходите за морски превоз на продукти в чужбина се повишиха поради голямото глобално търсене, както и санкциите срещу руски кораби. В Европа рафинериите са ограничени от високите цени на природния газ, който захранва техните операции.

Някои рафинери също зависят от вакуумния газьол като междинно гориво. Загубата на руски вакуумен газьол е попречила на някои от тях да рестартират определени агрегати за производство на бензин.

Кой има полза от настоящата ситуация?

Рафинерии, особено тези, които изнасят много гориво за други страни, като рафинериите в САЩ. Глобалният недостиг на гориво повиши маржовете на рафинирането до исторически връхни стойности, като ключовият спред на 3-2-1 се приближи до $60 за барел. Това доведе до големи печалби за базираната в САЩ Valero и базираната в Индия Reliance Industries

Индия, която преработва повече от 5 милиона барела на ден, според МАЕ, внася евтин руски суров петрол за вътрешна употреба и износ. Очаква се той да увеличи производството с 450 000 до края на годината, казват от МАЕ.

Очаква се по-голям капацитет за рафиниране да се появи онлайн в Близкия изток и Азия, за да отговори на нарастващото търсене.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"