fbpx

Решено: след 2035-та в ЕС новите коли само с нулеви емисии

Поредно важно решение днес на Съвета на ЕС след споразумението с Европарламента, регламентиращо разполагането на зарядни станции по пътищата.

Приет е регламент, определящ по-строги стандарти за емисии на CO2 за нови автомобили и ванове. Новите правила имат за цел да намалят емисиите от автомобилния транспорт, който има най-висок дял от емисиите от транспорта – и да осигурят правилния тласък за автомобилната индустрия да премине към мобилност с нулеви емисии, като същевременно гарантира непрекъснати иновации в индустрията.

Новите правила поставят следните цели:

  • 55% намаление на емисиите на CO2 за нови автомобили и 50% за нови ванове от 2030 г. до 2034 г. в сравнение с нивата от 2021 г.
  • 100% намаление на емисиите на CO2 за нови автомобили и ванове от 2035 г

Регулаторен механизъм за стимулиране на превозни средства с нулеви и ниски емисии (ZLEV) ще бъде въведен от 2025 г. до края на 2029 г. Като част от този механизъм, ако производителят отговаря на определени критерии за продажби на превозни средства с нулеви и ниски емисии, може да бъде стимулиран с по-малко строги цели за CO2. Условието е 25% за леки автомобили и 17% за ванове.

Регламентът съдържа препратка към електронните горива, при което след консултация със заинтересованите страни Комисията ще направи предложение за регистриране на превозни средства, работещи изключително с CO2 неутрални горива след 2035 г., в съответствие със законодателството на ЕС, извън обхвата на стандартите за автопарка и в съответствие с целта на ЕС за климатична неутралност.

Припомняме, тове е във връзка със споразумението с Германия и условия за запазване на двигателите с вътрешно горене и след 2035 година.

Регламентът включва клауза за преразглеждане, която предвижда през 2026 г. Комисията да направи задълбочена оценка на напредъка към постигане на целите за 100% намаляване на емисиите за 2035 г. и евентуалната необходимост от тяхното преразглеждане. Прегледът ще вземе предвид технологичното развитие, включително по отношение на plug-in хибридните технологии и значението на жизнеспособен и социално справедлив преход към нулеви емисии.

Освен това регламентът включва и други разпоредби:

  • постепенно намаляване на горната граница на кредитите за емисии, които производителите могат да получат за еко-иновации, които доказуемо намаляват емисиите на CO2 по пътищата, до максимум 4g/km годишно от 2030 г. до края на 2034 г. (понастоящем определено на 7g/km годишно)
  • обща методология на ЕС, която ще бъде разработена от Комисията до 2025 г., за оценка на пълния жизнен цикъл на емисиите на CO2 от леки и лекотоварни автомобили, пуснати на пазара на ЕС, както и за горивата и енергията, консумирани от тези превозни средства

Приетият регламент запазва дерогация за малките производители до края на 2035 г.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"