fbpx

Зарядни станции на всеки 60 км., реши ЕС

Повече станции за презареждане и зареждане с алтернативни горива ще бъдат разположени през следващите години в цяла Европа, което ще позволи на транспортния сектор значително да намали своя въглероден отпечатък. За това се споразумяха Съветът на Европа и Европарламента, съобщават двете институции.

По-конкретно:

  • Електрически зарядни станции за автомобили най-малко на всеки 60 км, за камиони – на всеки 120 км
  • Станции за зареждане с водород поне на всеки 200 км
  • Лесно за използване презареждане/зареждане с ясни цени за kWh или kg

По време на преговорите евродепутатите успяха да осигурят електрически станции за зареждане на автомобили с мощност най-малко 400 kW до 2026 г., като мощността на мрежата ще се увеличи до 600 kW до 2028 г.

Изискването за зарядна станция на всеки 120 км касае камиони и автобуси, но тези станции трябва да бъдат инсталирани на половината от главните пътища в ЕС до 2028 г. и с изходна мощност от 1400 kW до 2800 kW в зависимост от пътя.

Изключения ще могат да се правят за най-отдалечените региони, острови и пътища с много оскъден трафик.

Съветът и парламентът са постигнали съгласие до 2031 година водородните зарядни станции да са по протежение на основната TEN-T мрежа (трансевропейска транспортна мрежа) поне на всеки 200 км.

Потребителите на превозни средства с алтернативни горива ще трябва да могат да плащат лесно и удобно в пунктовете за презареждане или зареждане (с разплащателни карти, безконтактни устройства или в определени случаи с QR код). Цената на „горивата“ ще трябва да се показва на kWh, на минута/сесия или на kg, да бъде разумна, лесно и ясно сравнима, прозрачна и недискриминационна, гласи още споразумението.

То засяга и корабоплаването, като за доставка на електроенергия на кораби на кея в пристанища, изисквания трябва да са приложими от 2030 г.

От Брюксел припомнят, че транспортът е отговорен за около една четвърт от общите емисии на CO2 в ЕС през 2019 г., от които 71,7% идват от автомобилния транспорт, според Европейската агенция по околна среда. Новите правила за инфраструктурата за алтернативни горива са част от пакета „Подготовка за 55 през 2030 г.“, който е планът на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове с най-малко 55% до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"