fbpx

Русия обяви Северния морски път като алтернатива заради кризата в Червено море

Ролята на Северния морски път като глобален маршрут за транпортиране на товари от Азия към Европа и обратно нараства на фона на ескалиращото напрежение в Червено море и респективно Суецкия канал. Това изтъква руската компания „Совкомфлот“, цитирана от ТАСС.

Припомняме, Северният морски път е най-краткият маршрут по вода между Европа и Азиатско-тихоокеанския регион и най-значимата морска транспортна магистрала в Арктика. Разпростира се в Северния ледовит и в Тихия океан, главно по протежението на руския арктически бряг. Дължината му от Санкт Петербург до Владивосток възлиза на 14 280 км. Потенциалът за превоз на стоки по този маршрут се оценява на 50 млн. тона годишно, като за 2010 г. размерът им е приблизително 3 млн. тона. Връзката му с плавателните реки на Сибир го окачествява и като общоруска транспортна система. Поради суровите условия обаче, оптималните варианти за плавания по него рязко варират.

Ескалацията значително удължава веригите за доставки, което влияе на потенциала на алтернативните маршрути за морски транспортни товари“, изтъква компанията, като отбелязва, че наблюдава ситуацията и безопасността на движението в Червено море и не може да прогнозира и гарантира постоянна работа там.

Съобщава се също така, че през 2023 година „Совкомфлот“ са превозили по Северни морски път 1,7 млн. тона въглеводороди до пристанища в Китай и Югоизточна Азия.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"