fbpx

Ще спре ли най-накрая да расте цената на автомобилите?

Тенденцията на покачване на цените на автомобилите, която се наблюдава вече от месеци, може да приключи, прогнозира доклад на американска фирма, цитиран от Capital.fr.

От две години цените на новите автомобили достигат все по-високи върхове. Фолксваген Голф премина границата от 30 000 евро, електрическата Дачия Спринг поскъпна с 1000 евро до 20 800 евро без бонусите. Но тенденцията най-накрая може да се обърне според неотдавнашен доклад на американската фирма за потребителски изследвания J.D. Power. В Съединените щати средната цена на новите коли се увеличи към днешна дата с 24% спрямо 2020 година. Но през октомври 2022 г. тази цифра спадна за първи път от месеци насам, за да достигне 45 599 долара на американския пазар, срещу 46 173 долара през юли.

Във Франция спадът все още не е видим, но последните данни на Националния статистически институт показват, че темповете на увеличение спадат рязко. След скок от 18% през последните дванадесет месеца, ръстът на цените намаля значително. Цените на новите автомобили се покачиха само с 0,1% през септември, срещу 1,4% между юни и септември.

Наближава ли краят на проблемите с доставките?

Как да си обясним този спад, макар че средната цена на нов автомобил остава прекалено висока? Броят на наличните автомобили се увеличава от седмица на седмица. Като доказателство за това, ръководителите на General Motors казаха по време предконференцията, на която бяха обявени резултатите от тримесечието, че проблемите със снабдителните вериги се разрешават и авточастите са станали по-достъпни. Cox Automotive, компанията майка на Kelley Blue Book, от своя страна съобщи, че наличните автомобили в САЩ са достигнали най-високото си ниво от юни 2021 г., като производителите изваждат на пазара все повече коли, а недостигът на полупроводници постепенно намалява.

Но покупката на нов автомобил все още остава недостъпна за много американци (както и за много французи) най-вече поради високите лихвени проценти по заемите за автомобили, които нараснаха успоредно с увеличаването на основните лихви, определени от Федералния резерв. Във Франция забавянето ръста на цените може да се обясни и с постепенното връщане към нормалността в търговията.

Икономистът Флавиен Ньови обяснява, че „преди дилърите на нови автомобили имаха повече клиенти, отколкото коли, така че не даваха отстъпки. Но сега в официалните представителства има повече налични автомобили и логиката изисква постепенно връщане към нормалността“.




Имате възможност да подкрепите качествените анализи, коментари и новини в "Икономически живот"