НСТС (тристранката) не успя да постигне съгласие по проекта на министерското постановление с условията за държавни копменсации на бизнеса по схемата 60:40.
Държава, работодатели и синдикати обсъждаха текста в онлайн режим, но не са успели да достигнат до краен вариант, устройващ всички страни, съобщават Сега и 24 часа.
Преговорите са прекратени, като се очаква консултация с премиера и финансовия министър.
Най-сериозен проблем беше списъкът с икономически дейности, които имат право на компенсациите. По мнението на работодатели и синдикати той се нуждае от сериозно редактирани и попълване с още браншове.
Стана ясно, например, че един от участниците във формата на НСТС – Българската търговско-промишлена палата, е поискала всички фирми и организации да имат възможност да кандидатстват за компенсации, тъй като сега предложеният вариант създава нелоялна конкуренция и е дискриминационен.
БТПП искат също така въвеждане на обективни критерии в постановлението, с които да се определят кои фирми и организации да получат компенсации.
Предлагаме ви един от последните варианти на проекта, който е обсъждан наднешното заседание:
„МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:
Чл. 1. (1) На работодател, който поради извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., със своя заповед или въз основа на заповед на държавен орган, е преустановил работата на предприятието, на част от предприятието или на отделни работници и служители, или е въвел непълно работно време по чл. 138а алинея 2 от Кодекса на труда в предприятието или в негово звено за целия период на обявено извънредно положение или за част от този период се изплащат компенсации с цел запазване на заетостта на работниците и служителите в предприятието.
(2) В случаите на установяване на непълно работно време по чл. 138а от Кодекса на труда, независимо дали е установено за цяло предприятие или за част от него или за отделни негови работници и служители, както и при преустановяване на работата на част от предприятието или на отделни негови работници и служители, компенсация се изплаща за всеки работник пропорционално за времето, през което не е положил труд. В тези случаи работодателят има право да заменя работещи и неработещи работници и служители по своя преценка.
(3) Компенсацията по ал. 1 и ал. 2 е в размер на 60 на сто от размера на осигурителния доход за месец януари 2020 г. за всяко лице, за което е приложен режима по ал. 1 и ал. 2 и на което ще бъде запазена заетостта за период не по-малък от периода, за който се изплащат компенсации. Компенсация не се дължи за работниците и служителите, за които работодателят получава финансиране за възнаграждения и осигурителни вноски от държавния бюджет, със средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове или други публични средства.
(4) Работодателят изплаща пълния размер на трудовото възнаграждение на лицата по ал. 3 за съответния месец.
Чл. 2. За изплащане на компенсации по чл. 1 могат да кандидатстват работодатели, които:
1. са местни физически или юридически лица, както и чуждестранни юридически лица, които осъществяват стопанска дейност в Република България;
2. заявяват изплащане на компенсации на работници и служители, осигурени в секторите и икономическите дейности, посочени в Приложение 1, през месеца, предхождащ обявяването на извънредното положение;
3. не са включени в списъка съгласно Приложение 1 към това Постановление, но представят доказателства за спад на приходите от продажби за предходния месец с най-малко 25 % спрямо средноаритметичния месечен размер на приходите от продажби за 2019 г. Доказването се извършва с финансово-отчетни документи;
4. нямат задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и лихвите по тях към държавата или към общината, доказани с влязъл в сила акт на компетентен орган и по отношение на които работодателят не е предприел действия за тяхното разсрочване, отсрочване или обезпечение;
5. не са обявени в несъстоятелност или не се намират в производство по несъстоятелност или ликвидация;
6. запазят заетостта на лицата, за които са получили компенсация, за период не по-малък от периода, за който са изплатени компенсациите;
7. не прекратят трудови договори на работници и служители на основание чл. 328, ал. 1, т. 2, 3 и 4 от Кодекса на труда през периода, за който им се изплащат компенсации;
8. нямат установено с влязло в сила наказателно постановление или съдебно решение, нарушение на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3, чл. 63, ал. 1 или 2, чл. 118, чл. 128, чл. 228, ал. 3, чл. 245 и чл. 301 – 305 от Кодекса на труда или чл. 13, ал. 1 от Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност през период от 6 месеца преди издаване на заповедта за преустановяване на работа.
Чл. 3. (1) Изпълнителният директор на Агенцията по заетостта издава заповед за откриване на процедура за кандидатстване на работодатели за изплащане на компенсации по чл. 1.
(2) Информация за реда и условията за кандидатстване се публикува на интернет страницата на Агенцията по заетостта и на информационните табла в дирекции „Бюро по труда“.
Чл. 4. (1) Работодателят представя, включително и по електронен път в дирекция „Бюро по труда“, обслужваща територията по месторабота на работниците и служителите по чл. 1, ал. 3, заявление за изплащане на компенсации по образец, утвърден от Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта.
(2) Към заявлението се прилагат:
1. заповед на работодателя за преустановяване на работа по чл. 120в от Кодекса на труда или заповед за въвеждане на непълно работно време по чл. 138 а от Кодекса на труда;
2. декларация за обстоятелствата по чл. 2, т. 5 и 6;
3. списък на работниците и служителите, за които се подава заявление за изплащане на компенсации по реда на това Постановление. Списъкът съдържа данни за лицата – трите имена, ЕГН или ЛН, ЛНЧ, Служебен номер от НАП;
4. декларация, съдържаща данни за платежна сметка на работодателя, обозначена с Международен номер на банкова сметка (International Bank Account Number – IBAN), водена от доставчик на платежни услуги, лицензиран от Българската народна банка, или от клон на доставчик на платежни услуги, осъществяващ дейност на територията на страната.
Чл. 5. (1) Комисия, определена със заповед на директора на дирекция „Бюро по труда”, разглежда представените документи в срок до 7 работни дни от подаване на заявлението и извършва проверка за съответствие с критериите за изплащане на компенсации.
(2) Проверката на обстоятелствата по чл. 2 се извършва по служебен ред. Проверката по чл. 2, т. 2 и 3 се извършва въз основа на информация, предоставена от Националната агенция за приходите, а по чл. 2, т. 7 въз основа на информация, предоставена от Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“.
(3) Комисията взема решение за съответствие или несъответствие на работодателя с критериите за изплащане на компенсации.
(4) В срока по ал. 1 директорът на дирекция „Бюро по труда” изпраща в Агенцията по заетостта списък на работодателите, които отговарят на критериите за изплащане на компенсации, решенията на комисията и документите по чл. 4, ал. 2, т. 3 и 4.
(5) Агенцията по заетостта изпраща по електронен път на Националния осигурителен институт обобщена информация по ал. 4.
(6) Дирекция „Бюро по труда” уведомява работодателите за решението на Комисията в срок до 2 работни дни от датата на решението.
Чл. 6. Изпълнителният директор на Агенцията по заетостта утвърждава образеца на декларациите по чл. 4, ал. 2, т. 2 и 4 и на решението по чл. 5, ал. 3.
Чл. 7. Националният осигурителен институт изплаща на работодателите компенсациите по чл. 1, ал. 3 въз основа на обобщената информация, предоставена от Агенцията по заетостта.
Чл. 8. (1) В случай на възстановяване на работа през периода на изплащане на компенсациите, работодателят уведомява писмено Агенцията по заетостта в срок от 3 работни дни от датата на издаване на заповедта за възстановяване на работа.
(2) Агенцията по заетостта изпраща информацията по ал. 1 по електронен път на Националния осигурителен институт.
Чл. 9. (1) Работодател, получил компенсации по реда на това Постановление, който не изпълни задължението си по чл. 2, т. 5 и 6 възстановява изплатените компенсации.
(2) Изплатените компенсации подлежат на доброволно внасяне към бюджета на държавното обществено осигуряване и на принудително събиране по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
Чл. 10. Изпълнението на дейностите и обмена на информация между Агенцията по заетостта и Националния осигурителен институт се осъществяват при условия и по ред, определени от Управителя на Националния осигурителен институт и Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта.
Допълнителна разпоредба
§ 1. По смисъла на това Постановление „компенсации“ са суми за трудови възнаграждения, които се изплащат на работодатели за запазване на заетостта на работници и служители при преустановяване на работата на предприятието, на част от предприятието или на отделни негови работници и служители, или в което е въведено непълно работно време, поради обявено извънредно положение.
Заключителни разпоредби
§ 2. Постановлението се приема на основание §6 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г.
§ 3. Изпълнението на Постановлението се възлага на Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта и Управителя на Националния осигурителен институт.
§ 4. (1) Контролът по прилагането на Постановлението се възлага на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“.
(2) Агенцията по заетостта и Националният осигурителен институт предоставят по служебен път информация на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“, необходима за осъществяване на контрола.
§ 5. Постановлението влиза в сила от 13 март 2020 г.
Приложение 1 към чл. 2, т. 2
Списък на сектори и икономически дейности по чл. 2, т. 2, съгласно Класификацията на икономическите дейност (КИД -2008)
С Преработваща промишленост, с изключение на:
12 Производство на тютюневи изделия;
19 Производство на кокс и рафинирани нефтопродукти;
20 Производство на химични продукти;
21 Производство на лекарствени вещества и продукти;
26 Производство на компютърна и комуникационна техника, електронни и оптични продукти
33.16 Ремонт и поддържане на въздухоплавателни и космически средства
F Строителство
47 Търговия на дребно, без търговията с автомобили и мотоциклети с изключение на:
47.11 Търговия на дребно в неспециализирани магазини предимно с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия;
47.2 Търговия на дребно в специализирани магазини с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия;
47.73 Търговия на дребно с лекарства и други фармацевтични стоки;
47.74 Търговия на дребно с медицински и ортопедични стоки;
47.8 Търговия на дребно на открити щандове и пазари;
47.9 Търговия на дребно извън търговски обекти
49 Сухопътен транспорт
50 Воден транспорт
51 Въздушен транспорт
52.1 Складиране и съхраняване на товари
52.2 Спомагателни дейности в транспорта
55 Хотелиерство
56.1 Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване
56.3 Дейност на питейни заведения
58 Издателска дейност
59.14 Прожектиране на филми
70.21 Консултантска дейност по връзки с обществеността
71. Архитектурни и инженерни дейности; технически изпитвания и анализи
73.11 Дейност на рекламни агенции
73.20 Проучване на пазари и изследване на общественото мнение
79 Туристическа агентска и операторска дейност; други дейности свързани с пътувания и резервации
85 Образование
90 Артистична и творческа дейност
91 Други дейности в областта на културата
93 Спортни и други дейности, свързани с развлечения и отдих
96.04 Поддържане на добро физическо състояние